تشدید نظارت گوگل بر یوتیوب

گوگل از پنج شنبه ای که گذشت برنامه ای ویژه را برای نظارت بر شبکه اشتراک ویدیوی یوتیوب آغاز کرده است. این برنامه موجب می شود که وقتی محتوای نامناسب در زمینه های نفرت پراکنی، نژادپرستی و تروریسم در یک صفحه وجود دارد، آنگاه پیام های هشدار دهنده برای بینندگان به نمایش در خواهد آمد و صد البته اختصاص یافتن تبلیغات به صفحه این ویدیو متوقف خواهد شد.

این اطلاعات توسط مسئولان شرکت آلفابت اعلام شده است و به این معنی است که اجرای آن به صورت کاملا جدی گرفته خواهد شد. البته یوتیوب ویدیوهای یادشده را از وضعیت انتشار در نخواهد آورد ولی دیدن آنها را با محدودیت هایی همراه خواهد ساخت که البته این محدودیت ها برای به اشتراک گذاری و هر گونه تلاش برای درآمدزایی از این ویدیو نیز اعمال خواهد شد.

البته این اقدام های گوگل چندان جدید نیستند بلکه این شرکت از ماه ژوئن هشدارهای لازم در این زمینه را ارائه کرده بود. به این ترتیب می توان شاهد بهبود شرایط این شبکه شد و مخاطبان میلیاردی یوتیوب دیگر به صورت تصادفی شاهد محتوای نفرت پراکنانه و نژادپرستانه نخواهند بود.

دلیل اصلی این امر را می توان افزایش انتقادهای وارده به رفتار رییس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ دانست. ترامپ در مدت زمانی کمتر از یک سال توانسته است تا در شبکه های اجتماعی تقریبا به هر نژاد ممکنی توهین کند و این امر موجب شده است تا بزرگان فناوری به سراغ تمهیداتی برای جلوگیری از گسترش این رویکرد بروند.

کنت واکر به عنوان مشاور ارشد گوگل در این باره گفت: «این ویدیوها میزان کمتری از بازدید را خواهد داشت و پیدا کردن آنها دشوارتر خواهد شد. این امر موجب می شود تا تعادل مناسب بین حق آزادی بیان و دسترسی به محتوا بدون روبرو شدن با نقطه نظرات توهین آمیز به وجود بیاید.»

شایان ذکر است که تلاش برای دریافت اطلاعات بیشتر از سایر مدیران گوگل با عدم اظهار نظر سوی این افراد همراه بوده است. جالب است بدانید که بر اساس گفته مسئولان گوگل، در هر دقیقه شاهد بارگذاری 400 ساعت ویدیو در یوتیوب هستیم و مسلما کنترل چنین محتوایی آسان تر از مبارزه با اثرات آن است.

آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا