مطالعه غلظت گاز متان جو زمین از فضا

ماهواره سنجش از راه دور MERLIN، با استفاده از پلت فرم جدید AstroBus-S طراحی خواهد شد که ایرباس دیفنس اند اسپیس به طور مشترک با مرکز ملی مطالعات فضایی فرانسه، به عنوان بخشی از سرمایه‌گذاری فرانسه برای برنامه‌های آینده آن را تولید کرده‌اند.

درواقع مرکز ملی مطالعات فضایی فرانسه، آژانس فضایی دولت فرانسه است که سازمان مرکزی آن در پاریس و تحت نظارت وزارت دفاع فرانسه و وزارت تحقیقات و آموزش عالی این کشور فعالیت می‌کند. مرکز ملی مطالعات فضایی پایگاه فضایی تولوز و پایگاه فضایی گویان را مدیریت می‌کند. پیش‌تر این مرکز مسئول آموزش فضانوردان فرانسوی را بر عهده داشت اما آخرین گروه فعال فضانوردان مرکز ملی مطالعات فضایی در سال ۲۰۰۱ به آژانس فضایی اروپا منتقل شدند. همچنین این مرکز در سال گذشته به منظور اجرای ماموریت مطالعات آب‌های سطحی و نقشه‌برداری اقیانوس‌ها قراردادی را با ناسا به امضا رساند.

همچنین در ژانویه ۲۰۱۴ شرکت ایرباس دیفنس اند اسپیس، از ادغام شرکت‌های ایرباس میلیتاری، کاسیدیان و آستریوم راه‌اندازی شد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر مونیخ، آلمان قرار دارد. بخشی از این شرکت مختص به تجهیزات فضایی و موشکی است، که وظیفه طراحی و ساخت انواع موشک‌ها، سامانه‌های یک بار مصرف پرتاب و ماهواره‌برها را برعهده دارد، که از تولیدات این بخش نیز می‌توان به فضاپیمای ترابری خودکار، آزمایشگاه فضایی و راکت آریان موشک اشاره نمود.

آژانس فضایی آلمان قبلا ایرباس دیفنس اند اسپیس را به عنوان پیمانکار اصلی برای فاز اول توسعه محموله ماهواره مرلین انتخاب کرده بود. کارکنان این شرکت مستقر در آلمان، طراحی و ساخت LIDAR را بر عهده خواهند داشت. لیدار تکنیکی قدرتمند در سنجش از راه دور لیزری است. تکنیک لیدار مشابه اصول رادار کار می‌کند که بعضی اوقات نیز رادار لیزری نامیده می‌شود. تشخیص نور و مسافت‌یابی، یک روش تشخیص از راه دور نوری است که ویژگی‌های نور پراکنده شده را برای بدست آوردن فاصله یا دیگر اطلاعات هدف دور اندازه‌گیری می‌کند. روش متداول برای تعیین کردن فاصله تا یک جسم یا سطح استفاده از پالس‌های لیزری است. تکنولوژی لیدار در زمین‌شناسی، باستان شناسی، جغرافی زمین‌شناسی، پیش‌بینی زلزله، جنگل‌داری، ارزیابی فاصله دور و فیزیک هواشناسی کاربرد دارد.

در این پروژه، از تکنولوژی لیدار برای اندازه‌گیری بازتاب لیزر عبوری از اتمسفر به منظور تعیین غلظت متان همراه با دی اکسید کربن استفاده می‌شود. متان و دی اکسید کربن جزو گازهای مهم گلخانه‌ای هستند که موجب گرم شدن کره زمین می‌شوند و اندازه‌گیری و بررسی و مطالعه بر روی آنها بسیار حائز اهمیت است.

شرکت فرانسوی نیز مسئول ماهواره، پلت فرم و ادغام آن با ابزار و تجهیزات خواهد بود. درواقع MERLIN اولین پروژه سازمانی مبتنی بر پلت فرمAstroBus-S است و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این ماهواره در سال 2016 توسط راکت وگا به فضا پرتاب خواهد شد. راکت وگا متعلق به شرکت آرین اسپیس است و یک سامانه پرتاب فضایی پیشرفته برای حمل محموله‌های سبک وزن  300 تا 2000 کیلوگرم  به مدارهای پایینی فضایی است. امروزه تقاضای قابل ملاحظه‌ای برای پرتاب ماهواره‌های کوچکتر در بازار وجود دارد که اقتصادی بودن پرتاب آنها یکی از مهمترین خواسته‌های صاحبان آنهاست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا