نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تامین انرژی دنیا از منابع تجدیدپذیر تا 2050

تاکنون طرح دانشگاه استنفورد که توسط محققین این دانشگاه یعنی مارک جاکوبسون و 26 همکارش برای آینده انرژی 100 درصد تجدیدپذیرتهیه شده، مشخص ترین دیدگاه جهانی  در این خصوص است و طراحی تغییرات زیربنایی برق رسانی 139 کشور را تا سال 2050 از تمام منابع انرژی تجدیدپذیر از قبیل باد، آب، و نور خورشید، را شرح داده است.

چنین تغییری می تواند بیانگر مصرف کمتر انرژی در سرتاسر جهان به دلیل بهره وری از نیروی برق پاک و تجدیدپذیر، افزایش بیش از 24 میلیون شغل طولانی مدت، کاهش 4 تا 7 میلیون مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در هر سال، ثبات قیمت های انرژی و صرفه جویی سالانه بیش از 20 تریلیون دلار در هزینه های سلامتی و آب و هوایی باشد.

تغییر جهان به سوی آینده ای با کربن پایین برای جلوگیری از تشدید گرم شدن جهان و ایجاد کشورهای خودکفای انرژی یکی از بزرگترین اهداف زمان ما است. نقشه های توسعه یافته توسط گروه جاکوبسون یک نقطه پایان ممکن را فراهم کرده است. در این طرح، منابع انرژی تجدیدپذیر خام موجود در 139 کشور ارزیابی شده است که بر اساس آن تعداد ژنراتورهای مورد نیاز انرژی بادی، آبی و خورشیدی تا سال 2030، 80 درصد و تا سال 2050، 100 درصد خواهد بود.

چنین تغییری می تواند بیانگر مصرف کمتر انرژی در سرتاسر جهان به دلیل بهره وری از نیروی برق پاک و تجدیدپذیر، افزایش بیش از 24 میلیون شغل طولانی مدت، کاهش 4 تا 7 میلیون مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در هر سال، ثبات قیمت های انرژی و صرفه جویی سالانه بیش از 20 تریلیون دلار در هزینه های سلامتی و آب و هوایی باشد.

فضای زمین و ناحیه پشت بامی که برای این منابع انرژی موردنیاز است، تنها حدود 1 درصد از کل فضای موجود بوده است با بیشترین فضای باز بین توربین های بادی که می تواند برای مقاصد متعدد استفاده شود.

جاکوبسون می گوید «افراد جامعه و دولت ها هر دو می توانند این تغییر را هدایت نمایند. سیاست گذاران معمولا کاری را انجام می دهند که علم و استدلال معقولی پشت آن وجود داشته باشد تا بتواند نشان دهد که آن امر امکان پذیر است و این چیزی است که ما تلاش می کنیم انجام دهیم». مدیر برنامه اتمسفر و انرژی دانشگاه استنفورد و یکی از بنیانگذاران این پروژه ها، درباره تغییر به سوی انرژی 100 درصد پاک و تجدیدپذیر، آموزشی عمومی برای مردم و سیاستگذاران در ایالات متحده انجام داده است.

در طرح فوق، آنالیزهای نیروی برق، حمل و نقل، سیستم گرمایشی و سرمایشی، صنعت، و بخش های کشاورزی، جنگل داری و ماهیگیری به طور خاص برای هر کشور مورد بررسی قرار گرفته است. در این رابطه، 139 کشور انتخاب شده اند زیرا اطلاعات این کشورها از طریق آژانس بین المللی انرژی در دسترس عموم می باشد و مجموعا بیش از 99 درصد از کل دی اکسید کربن را در جهان را انتشار می دهند. پیش بینی شده است مکان هایی که در این مطالعه سهم بیشتری از زمین برای هر نفر را دارد (مثل ایالات متحده، چین و اتحادیه اروپا)، ساده ترین مکان ایجاد تغییر به 100 درصد انرژی باد، آب وخورشید می باشند. نکته مهم دیگر در این مطالعه این بوده که ممکن است سخت ترین مکان ها برای تغییر انرژی بسیار پرجمعیت باشند یا این که کشورهای بسیار کوچکی باشند که توسط بسیاری از اقیانوس ها محاصره شده اند مانند سنگاپور. در چنین حالتی ممکن است نیاز به سرمایه گذاری اولیه باشد تا انرژی خورشید در ساحل به طور کامل تبدیل به انرژی قابل استفاده شود.

در برخی موراد، آنالیزهای مرتبط با سرمایه گذاری کلان در رسیدن یک کشور به هدف مطلوب، مورد انتقاد قرار گرفته است. با این حال، جاکوبسون می گوید که هزینه کلی سیستم پیشنهادی برای جامعه (هزینه های انرژی، سلامتی، و آب و هوایی) یک چهارم سیستم سوخت فسیلی فعلی است. از لحاظ هزینه های اولیه، اکثر این انرژی ها برای جایگزینی انرژی فعلی مورد نیاز هستند و باقی سرمایه گذاری است که، به مراتب بیشتر از سرمایه هایی می باشد که در طول زمان به واسطه هزینه های سلامتی و آب و هوایی تقریبا از دست می رود.

مارک دلوچی یکی از همکاران جاکوبسون که دانشمند پژوهشی در موسسه مطالعات حمل و نقل، دانشگاه کالیفورنیا، برکلی است اعتقاد دارد: «به نظر می رسد که ما می توانیم مزایای اجتماعی عظیم از یک سیستم انرژی با انتشار صفر را اساساَ بدون هزینه اضافی به دست آوریم. یافته های ما نشان می دهند که مزایای این طرح به اندازه ای بزرگ هستند که باید به سرعت انرژی باد، آب، و خورشید را جایگزین سیستم سوخت های فسیلی نماییم».

با گفته مارک دایسون از موسسه Rocky Mountain، مقاله تهیه شده در این خصوص، کمک می کند که یک گفتگو در داخل و بین جوامع علمی، سیاسی و کسب و کار در مورد چگونگی پیش بینی و برنامه ریزی یک اقتصاد بدون کربن شکل گرفته و پیش برود».

رشد انجمن های علمی در مسیر تغییر جهانی به سوی انرژی با کربن کم، شواهد محکمی فراهم کرده است که چنین تغییری می تواند صورت گیرد.

مطالعه جاکوبسون و همکاران که مقاله علمی پژوهشی آن در در مجله Joule منتشر شده  تمرکز دقیق تری بر روی این طرح فراهم کرده است، و مجموعه ای از اولویت ها را برای اقدام کوتاه مدت به منظور توانا ساختن این طرح پردازش نموده است.

ترجمه و بازنویسی: محمدرضا دلفیه

منبع:

Jacobson, M.Z. et al. 2017. 100% Clean and Renewable Wind, Water, and Sunlight All-Sector Energy Roadmaps for 139 Countries of the World. Joule (Online Pub.)

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل