پرتاب دو ماهواره مخابراتی جدید

ماهواره Sicral-2 که یکی از واحدهای سازنده اساسی در همکاری‌های دفاعی مشترک ایتالیا و فرانسه است، به همراه ماهواره  THOR-7 که یک ماهواره چند ماموریتی و مجهز به محموله باند ka برای ارائه خدمات دریایی است، توسط ماهواره‌بر  Ariane-5از پایگاه فضایی گویان فرانسه، به فضا پرتاب شدند.

در این ماموریت ماهواره‌بر آریان – در مجموع ۹۸۵۰ کیلوگرم محموله را در مدار قرار داد. این ماهواره‌بر با موفقیت در این عملیات، ۶۴ امین ماموریت متوالی موفق از سال ۱۹۷۹ را برای خود رقم زد.

ماهواره THOR-7 توسط اس‌اس‌ال برای اپراتور ماهواره‌ای نروژی نورویگن، ارائه‌دهندگان خدمات ماهواره‌ای در اروپا، خدمات پخش و ارتباطات داده‌ای در بخش دریایی، نفت و گاز ساخته شده است. این ماهواره ۱۱ فرستنده باند Ku و ۲۵ فرستنده باند ka را داراست که در موقعیت ۱ درجه غربی قرار داده شده است. این ماهواره از طریق باند KA خدمات به بازار دریایی و پوشش قدرتمند از دریای شمال، دریای نروژی، دریای سرخ، دریای بالتیک و دریای مدیترانه را ارائه می دهد و برای پردازنده ظرفیت باند Ku پخش خدمات تلویزیون در مرکز و شرق اروپا را مورد هدف قرار داده است .

ماهواره سیکرال-2 نیز دومین محموله‌ای بود که توسط ماهواره‌بر آریان-۵ به فضا پرتاب شد. سیکرال-2 ماهواره‌ای ارتباطی نظامی است که به منظور ارائه لینک استراتژیک و تاکتیکی ارتباطات از راه دور برای نیروهای نظامی فرانسوی و ایتالیایی و همچنین ظرفیت ذخیره برای دیگر کشورهای عضو ناتو طراحی شده است و در موقعیت 37 درجه شرقی مدار ژئو قرار خواهد گرفت. این ماهواره خدمات بخش دریایی را ارائه خواهد داد و دریای شمال، دریای نروژ، دریای سرخ، دریای بالتیک و دریای مدیترانه را به طور کامل پوشش خواهد داد.

استفان اسرائیل رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت آرین اسپیس گفت: «آریان-۵ دوباره یک بخش کلیدی در راه‌اندازی همکاری استراتژیک توسط ایتالیا و فرانسه به منظور توسعه یک سیاست مشترک در مورد امنیت اروپا را بر عهده داشت.»

آريان -، سامانه پرتابي قابل مصرفي از خانواده آريان بود که آژانس فضايي اروپا آن را گسترش داد تا ماهواره‌ها و ساير بارها را به مدارهاي زمين برساند. راکت آريان ـ۵ جايگزين راکت آريان ـ4 شد که تفاوت زيادي با آن دارد.گسترش اين راکت ۱۰ سال طول کشيد و هزينه‌هاي بسياري براي آن صرف گرديد. در اصل آژانس فضايي راکت آريان ـ۵ را طراحي کرد تا با آن ميني شاتل هرماس را به فضا پرتاب کند. پس از لغو شدن برنامه هرماس و با توجه به توانايي پرتاب ماهواره به طور همزمان، آريان ـ5 وارد بازارهاي پرتاب ماهواره شد.

ماموریت ماهواره‌بر آریان-۵، سومین ماموریتی است که در سال ۲۰۱۵ از پایگاه گویان فرانسه با موفقیت انجام شده است که هر یک از این ماموریت‌ها با راکت‌هایی از خانواده‌های مختلف انجام شده است. با این روند این شرکت طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ۱۱ ماموریت در سال خواهد داشت. ماموریت بعدی که شرکت آریان اسپیس در نظر گرفته است، در ماه می سال جاری خواهد بود که در این ماموریت، ماهواره‌های DirecTV-15 و SKY Mexico-1 در مدار قرار خواهند گرفت.

قابل ذکر است کشورهای اروپایی با پروژه ساخت و تولید راکت فضایی آریان-۶ موافقت کردند. هدف از وارد کردن آریان-۶ به عرصه فضا رقابت با دیگر راکت‌های مشابه است. آریان-۶ با مکانیزم ساده‌تر و هزینه تولید کمتر جایگزین آریان 5 شده و اولین نسل از این راکت در سال ۲۰۲۰ راهی فضا می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا