انسان ، متهم ردیف اول تغییرات آب و هوایی

بر اساس گزارشی منتشر شده در رابطه با تغییرات آب و هوایی ، نادرترین و شدیدترین حوادث آب و هوایی به احتمال قوی ناشی از گرم شدن کره زمین بوده و پژوهش های پیشین نشان می دهند که به طور عمده افزایش این گرمایش نیز تحت تاثیر فعالیت های انسانی رخ داده است .

لازم به توضیح است که این پژوهش های جدید تحت نظارت انستیتو تکنولوژی فدرال زوریخ (Eidgenössische Technische Hochschule Zürich ) در کشور  سوئیس انجام گرفته است . این محققان با استفاده از دو معیار اندازه گیری استاندارد ، به تعیین نسبت درجه حرارت بالا در سطح جهانی و حوادث بارش سنگین پرداخته و آن را تحت تاثیر فعالیت های انسانی دانسته اند .

این معیارها در بازده روزانه از روی 25 مدل آب و هوایی شبیه سازی تاریخی بین سال های 1901 تا 2005 و پروژه های 2006 تا 2100 با یک طرح منتشر شده پیشرفته  ، به کار گرفته شده است .

نتایج به دست آمده ، نشان می دهد که در حال حاضر پدیده گرم شدن جهانی کره زمین که به احتمال زیاد توسط فعالیت های انسانی ایجاد شده ، باعث و عامل حدود 18 درصد از بارش های سنگین و 75 درصد از بالا رفتن درجه حرارت و شدت گرما در سراسر جهان است .

به گفته پژوهشگران ، این مساله و این قیاس نشان می دهد که با افزایش گرم شدن زمین ، میزان رخ دادن  این حوادث  طبیعی رو به افزایش خواهد رفت . برای مثال مدل سازی انجام شده در این پروژه  نشان می دهد که اگر درجه حرارت ، دو درجه سانتیگراد از سطح پیش از صنعتی شدن ، افزایش پیدا کند ، حدود 40 درصد بارش های سنگین تحت تاثیر  فعالیت های انسانی صورت خواهد گرفت .

پیتر استات (Peter Stott) کارشناس آب و هوای بریتانیایی در این رابطه می گوید : این پژوهش ها قادر است ، نقشه چگونگی احتمال حرارت شدید و بارش سنگین که در سراسر جهان تغییر پیدا کرده را فراهم کند اما چارچوبی که آن ها مورد استفاده قرار می دهند به این معنی است که احتمالا نتوان آن را در مورد حوادث آب و هوایی منطقه خاصی به کار برد .

این پژوهش های انجام شده در رابطه با تغییرات آب و هوایی و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله ماهیت تغییرات آب و هوایی (Nature Climate Change) به چاپ رسیده است .

 منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا