پراید زیر پوست کوئیک

در حالی که خودروی کوئیک پلت‌فرم توسعه‌یافتۀ پراید با یک طرح بدنۀ جدید است، شرکت سایپا ادعا می‌کند که یک خودروی کاملاً جدید تولید کرده است. قبلاً هم این پلت‌فرم یک بار توسط شرکت سایپا برای استفاده در خودروی تیبا توسعه پیدا کرده بود.

از آن‌جایی که پلت‌فرم پراید توسط شرکت فورد و مزدا در دهه هشتاد میلادی طراحی شده است و اکنون زمان زیادی از عمر آن گذشته است، شرکت سایپا به‌منظور کاهش فشار افکار عمومی قصد دارد گزینه جدید و به‌روزی جایگزین پراید کند و در همین راستا مدل‌های جدید تیبا و کوئیک را پیشنهاد می‌کند. اما مشکلی که اینجا وجود دارد این است که قیمت این دو خودرو با اختلاف فاحشی از پراید بیشتر است.

خودروی کوئیک در ابتدا هنگامی که در مرحله طراحی قرار داشت نام «سایپا 212» را بر خود گرفت اما بعد به «کوئیک» تغییر کرد.

«کوئیک»، نام روستایی در استان کردستان و در شهرستان جوانرود است و تپه‌ای به همین نام در این منطقه وجود دارد که جزو آثار ملی ایران است.

 

این خودرو بعد از «تیبا»، «تیبا ۲» و «ساینا»، چهارمین محصولی است که روی پلت‌فرم ایکس ۲۰۰ سایپا توسعه پیدا کرده است. درواقع شرکت سایپا از پلت‌فرم پراید و بخشی از اجزای پلت‌فرم کیا ریو استفاده کرده و پلت‌فرم ایکس ۲۰۰ را توسعه داده است.

به عنوان مثال موتور پراید با تکنولوژی متعلق به دهه 80 میلادی، توسط شرکت FIV آلمان ۲۰۰ سی سی  افزایش حجم پیدا کرده و بهینه‌سازی شده و با اسم موتور جدید روی پلت‌فرم ایکس ۲۰۰ قرار گرفته است.

 

موتور جدید ۱۵۰۰ سی سی این پلت‌فرم حدود ۸۷ اسب بخار قدرت دارد و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که در مقایسه جهانی این میزان قدرت برای یک موتور ۱۵۰۰ سی سی بسیار کم است و معمولاً موتورهایی با این حجم، با راندمان بیشتر و حدود ۱۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند و مصرفی در حدود شش لیتر دارند در حالی که مصرف این موتور حدود ۷.۵ لیتر است.

کوئیک سایپا خودرویی شبیه مینی‌کراس‌اوور است. کراس اوور خودروهای شبه‌شاسی بلندی هستند که بر روی پلت‌فرم خودرو‌های سواری توسعه پیدا می‌کنند.

جالب این‌جا است که با وجود آن‌که شرکت سایپا اعلام کرده است که خودروی کوئیک یک محصول صد در صد ایرانی است، گیربکس اتوماتیک سی وی تی شرکت پانچ بلژیک در آن استفاده شده است.

شركت‌ پانچ بلژیک با همکاری شرکت‌های قطعه‌ساز ایرانی شروع به ساخت گیربكس‌های اتوماتیک برای محصولات آینده‌ ایران خودرو و سایپا کرده است. در این همکاری 80 درصد از بخش سرمایه‌گذاری متعلق به کشور بلژیک و 20 درصد آن متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است.

 

از نظر امکانات امنیتی، خودروی کوئیک مجهز به ترمز ضدقفل و سیستم کنترل پایداری است. همچنین کیسه هوایی که برای سرنشینان جلوی خودرو در نظر گرفته شده بر ایمنی خودرو می‌افزاید اما در نهایت باید گفت که پلت‌فرم ایکس ۲۰۰ که بر اساس خودروهای پراید و ریو توسعه یافته است عملاًً چندان مدرن و ایمن نیست.

از نظر کسب درجه ایمنی در تصادفات، خودروی تیبا که بر اساس پلت‌فرم 200 ساخته شده، در بهترین حالت تنها 2 ستاره ایمنی به خود اختصاص می‌دهد.

این در حالی است که معاون فروش شرکت سایپا معتقد است که اگر قرار باشد خودرویی با چندین ستاره ایمنی جایگزین پراید شود، قیمتی بالغ بر 60 میلیون تومان خواهد داشت.

 

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا