نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

قلب فضا نشانه می رود

به گزارش سیناپرس به نقل از آنا، آزمایشگاه‌های شتاب‌دهنده ملی یا همان SLAC جایی‌ است که در آن هر چیزی مربوط به فیزیک باشد، بررسی می‌شود و این بار لیزرهای قدرتمند آن خبرساز شده‌اند.

لیزر قدرتمند کاوشگر فضا قرار است به شیوه‌ای بسیار جالب به بررسی جنس سیارات و برآورد مواد تشکیل‌دهنده آن بپردازد. این لیزر فوق قوی، پرتوی از نور را به سوی سیاره یا شهاب‌سنگ یا هر جرم آسمانی در فضا می‌تاباند و در مواد سطحی آن برانگیختگی ایجاد می‌کند. این برانگیختگی موجب انتشار موجی دیگر می‌شود که موج منتشر شده با یک اشعه ایکس بسیار شفاف، مورد بررسی قرار می‌گیرد تا ماهیت مواد شناسایی شوند.

افزایش توان لیزر به این معنی‌ است که لیزر قبلی سه برابر قدرتمندتر شده و به توان هیولایی 17 تسلا رسیده است. این لیزر می‌تواند چند صد کیلووات باتری خود را طی یک ثانیه تخلیه کند و یک اشعه ماوراء تصور به آسمان بفرستد.

استفاده از این لیزر موجب می‌شود که عمق بیشتری از سیارات اطراف زمین، قابلیت کاوش داشته باشند و از سوی دیگر، سیارات و شهاب‌سنگ‌هایی که در فاصله بیشتری قرار دارند نیز برای ما قابل پژوهش باشند.

اخترشناسان با استفاده از این لیزر، اثر برخورد شهاب‌سنگ‌ها با سطح سیارات و تغییراتی که در کانی‌های آنها می‌دهند را بررسی می‌کنند تا دریابند در آغاز حیات زمین، چه پدیده‌هایی موجب شکل گرفتن سیاره امروزی ما شده‌اند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل