نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مسیر یابی سالمندان با کمک ربات های واکر

دانشمندان برای کمک به سالمندان یک واکر رباتیک ساخته اند که قادر است اطلاعات مربوط به محیط اطراف کاربر را گرفته و با او کمک کند تا بهترین مسیر را انتخاب نماید . یکی از مشکلات سالمندان راه رفتن در محیط های جدید و ناشناخته است .

ویتاریو باسو (Vittoria Basso) که 91 سال سن دارد ، داوطلب شده تا در موزه علوم ترنتو (Trento) در شمال ایتالیا در آزمایش این واکر رباتیک که یک تجربه علمی غیر معمول بوده ، شرکت کند . او از تجربه خود چنین می گوید : این واکر رباتیک همانند یک سیستم جی . پی . اس بوده همانند جی . پی . اسی که پسرم در ماشین خود دارد . این وسیله به آسانی مرا راهنمایی می کند و کمک می کند تا گم نشوم . به من اجازه می دهد تا مسیر درست را تشخیص دهم و بتوانم بدون ترس راه بروم .

این واکر بی سیم ، اطلاعات مربوط به محیط اطراف کاربر را به دست می آورد تا او را در انتخاب هایش راهنمایی کند .

این ربات اطلاعات محیط اطراف را از طریق اتصالات بی سیم گرفته و در اختیار کاربر قرار می دهد و به نوعی به راهنمایی کاربر می پردازد . ربات واکر مجهز به سنسورها ، دوربین ها ، سیستم تشخیص موانع و اجزای نرم افزاری بوده که با هدف گسترش بخشیدن و افزایش دادن زندگی مستقل سالمندان در خارج از خانه ساخته شده است .

السیو کلمبو (Alessio Colombo) از دانشمندان کامپیوتر دانشگاه ترنتو (University of Trento) در رابطه با این ویژگی های این ربات می گوید : ” الگوریتم های داخلی این ربات ،  تمام اطلاعات سنسورهای تعبیه شده درون آن را دریافت کرده و سپس به تجزیه و تحلیل این داده ها پرداخته  و در نهایت  آن ها در اختیار کاربر قرار داده و مسیری را پیشنهاد می دهد تا احتمال زمین خوردن و یا برخورد با موانع را کاهش دهد . برای نمونه این سیستم تلاش خواهد کرد تا از موانع محیطی و یا برخورد با افرادی که متوجه حضور کاربر و واکرش نشده اند ، دوری کند . “

لازم به توضیح است که ساخت و مونتاژ کردن این دستگاه و فن آوری آن در دانشگاه تورنتو انجام گرفته است . مهندسان ، این دستگاه را به دو فن آوری حسی و شناختی مجهز کرده اند تا رابطه آسان تری بین کاربر و دستگاه برقرار شود . پس از استفاده از این فن آوری ها ، دستگاه توسط افراد داوطلب مورد آزمایش قرار گرفته است .

هربرت شوستر (Herbert Schuster) یکی از داوطلبان آزمایش این ربات ، در باره تجربه خود در استفاده از این تکنولوژی  می گوید : ” با استفاده از این دستگاه ، شما در پیاده رو و یا هنگام عبور از خیابان و کوچه  امنیت بیشتری دارید . من فکر می کنم این دستگاه خوبی باشد و وقتی به مرحله تولید برسد و سالمندان بتوانند آن را تهیه کرده یا آن را اجاره کنند و مورد استفاده قرار دهند که فوق العاده خواهد بود .

دانشمندان امیدوارند تا بتوانند این واکر رباتیک را با قیمتی کمتر از دو هزار یورو وارد بازار سازند .

قابل ذکر است که مجهز کردن این دستگاه به فن آوری های پیشرفته کار آسانی نبوده و بر اساس گفته محققان ، آن ها از ترفندهایی خاص برای دستیابی به این هدف  استفاده کرده اند .

لوییجی پالپولی (Luigi Palopoli) مهندس کامپیوتر دانشگاه تورنتو و هماهنگ کننده این پروژه در این رابطه چنین توضیح می دهد :  ” ما تلاش کردیم تا این دستگاه را به گونه ای طراحی کنیم که از لحاظ مالی مقرون به صرفه باشد . سیستم های هوشمندی که در این دستگاه به کار رفته از سیستم عامل قوی اما ارزانی برخوردار است . این واکر همچنین قادر است با سیگنال های بی سیم سایر سنسورها و دوربین های محیط اطراف متصل شده و ارتباط برقرار کند . این مساله باعث می شود تا توانایی ما در افزایش ظرفیت سیستم با قیمت ارزان ، بیشتر شود . ما به این واکر رباتیک به عنوان جایگزین پرستار نگاه نمی کنیم چرا که این دستگاه تنها یک مکمل محسوب می شود . به عنوان مثال من فکر می کنم که این واکرها می توانند در خانه سالمندان مورد استفاده قرار گیرند و به این ترتیب  یک پرستار می تواند از ده ها سالمندی که از این فن آوری استفاده می کند ، مراقبت کند .

پژوهشگران اعلام کردند که این فن آوری برای اینکه وارد بازار شود آماده بوده و پیش بینی می شود تا حداکثر طی  دو تا سه سال آینده این کار عملی شود .

ترجمه : احسان محمدحسینی

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل