ساختمان انرژی صفر منطبق با اقلیم ایران

فوت‌پرینت (Footprint)، کربن معیاری است برای سنجش انتشار گازهای گلخانه‌ای به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر اثر فعالیت‌های خانگی مثل گرمایش، مصرف تجهیزات خانگی، فعالیت‌های شخصی مثل رانندگی با یک ماشین، خدمات وسیع‌تر مثل حمل‌ونقل هوایی و عمومی و مصرف انفرادی غذا و دیگر محصولات.

فوت‌پرینت از دو بخش اولیه و ثانویه تشکیل شده است که بر حسب واحد تناژ دی‌اکسیدکربن مشخص می‌شوند.

فوت‌پرینت اولیه، معیاری است برای سنجش انتشار مستقیم Co2 بر اثر مصرف مستقیم سوخت‌های فسیلی. فوت‌پرینت ثانویه، معیاری است برای سنجش انتشار غیرمستقیم Co2 بر اثر فرآیند ساخت محصولات خانگی و تجزیۀ این محصولات.

عواملی مثل سبک زندگی، رژیم غذایی، لباس خریداری‌شده، فعالیت‌های رفاهی، میزان مسافرت‌های هوایی سالیانه، میزان کارکرد افراد، کاربرد حمل‌ونقل عمومی، و تعداد و نوع وسایل نقلیه خصوصی و …، در محاسبۀ فوت‌پرینت‌های ثانویه نقش دارند.

به‌عنوان مثال گیاه‌خواران دارای فوت‌پرینت کربن کمتری نسبت به گوشت‌خواران هستند.

برای مشخص کردن یک مسکن کربن صفر، راندمان انرژی آن در نظر گرفته می شود. منازل ZCH باید از لحاظ مصرف انرژی بهینه باشند و تقاضای انرژی آن‌ها در طول روز حداقل باشد. در منازل جدید، باید ایزولاسیون در برابر نفوذ هوا و حرارت به‌درستی رعایت شود. نصب عایق ۱۸۰ میلی‌متری ضخیم، بازیابی آب، جایگزینی تجهیزات خانگی قدیمی با تجهیزاتی که بر چسب انرژی  A دارند، ضروری است.

 

در پژوهشگاه مواد و انرژی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این پژوهش متناسب با اقلیم ایران انجام شده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه، علي ادريس‌آبادي،دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی انرژی‌های تجدیدپذیر در پژوهشگاه مواد و انرژی درخصوص این پژوهش گفت: «امروزه مفهوم ساختمان انرژی صفر در جوامع علمی شناخته شده و گسترش یافته است. اتحادیه اروپا برای سال 2050 اهداف بلندمدت در نظر گرفته است. به‌منظور کاهش انتشار GHG خانگی از سال 1990 الی 2050 به میزان 80 تا 95 درصد، بخش ساختمانی باید مورد بازسازی عمیق قرار بگیرد. بنابراین تمایل به طراحی و راه‌حل‌هايی فناورانه جهت دستیابی ساختمان به انرژی صفر زیاد شده است.

این پروژه با تلاش برای دستیابی به انرژی صفر، در ابتدا پس از طراحی ساختمان از لحاظ معماري گزينه‌هاي موجود را بررسی کرد و استفاده از دیوار پیش‌ساخته LSF را به‌عنوان ماده بهینۀ ساختمانی انتخاب کرد. همچنین میزان انرژی خورشيدي در منطقه جغرافيايي  تهران (مهرآباد) بررسی و مشخص گرديد. انرژي برق لازم جهت تآمين نيازهاي داخلي ساختمان (روشنائي، گرمايش و سرمايش) بررسی شد و سيستم فتوولتائيكي در وضعیت متصل به شبكه براي اين ساختمان طراحي شد، كه شبيه‌سازي انجام‌شده مقدار انرژي توليد‌شده توسط سيستم فتو‌ولتائيك را برابر 2252 کیلووات ساعت در سال و مصرف انرژی ساختمان را 2019 کیلو‌وات ساعت در سال نشان داد.

در این پروژه تحقیقاتی همچنین مشخص شد كه با طراحي 12 ماژول فتوولتائيك بر سقف ساختمان انرژي صفر با مجموع سطح مؤثر 18/05 مترمربع می‌توان تابش كل 20621/7 کیلووات ساعت از خورشيد بر سطح سلول و نهايتاً 2469/1 کیلووات ساعت برق در شبكه خانگي توليد كرد.

محاسبات در شبيه‌سازي نشان داد كه با استفاده از سيستم فتوولتائيك از انتشار 1310 كيلوگرم  CO2 در سال جلوگيري مي‌شود. سيستم گرمايش خورشيدي نيز با نرم‌افزار T*SOL شبيه‌سازي شد. از بين سيستم‌هاي گرمايشي طراحي‌شده، سیستم مخزن دوجداره با بيشترين بازدهي /5 به‌عنوان سيستم بهينه گرمايش خورشيدي انتخاب شد.

سيستم گرمايش خورشيدي شامل کلکتور لوله خلاء به همراه مخزن دو جداره و با 160 لیتر آب مصرفی روزانه با دمای50C و ظرفيت مخزن 750 ليتر طراحي شد. جایگزینی این سیستم از انتشار ساليانه 1676 كيلوگرم گاز CO2 جلوگيري مي‌كند.

این پژوهش با راهنمایی دکتر فرح سادات هالک و مهندس حمیدرضا حقگو و مشاوره دکتر محمد امينی، توسط علي ادريس آبادي دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسي انرژي‌هاي تجديدپذير در پژوهشگاه مواد و انرژی انجام شده است.

خانه‌های کربن صفر، نقش کلیدی و مهمی در مدیریت زیست‌محیطی دارند. این ساختمان‌ها به انسان‌ها اجازه می‌دهند تا با افزایش دمای جهانی هماهنگ و سازگار شوند. خانه‌های ZCH باعث می‌شوند که افراد بتوانند بدون استفاده از سوخت‌های فسیلی زندگی کنند و معضل کمبود غذا، گرمایش زمین و آلودگی‌ها را متوقف می‌کنند.

 

غزال غضنفری

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا