مطالعه کشتی و گنج نقره ای در اعماق دریا

تیمی مشترک از پژوهشگران و باستان شناسان زیر آب کشورهای هلند و انگلستان در حال بررسی و مطالعه یک کشتی غرق شده هستند که Rooswijk نام داشته و در قرن 18 میلادی در خدمت کمپانی هند شرقی هلند بوده است. بر اساس اطلاعات تاریخی موجود، این کشتی در ژانویه سال 1740 میلادی در سواحل کنت Kent غرق شده و تمامی دویست و پنجاه سرنشین آن کشته شدند.

در حال حاضر بقایای این کشتی با حجم زیادی از گیاهان دریایی، صدف و  سنگریزه پوشانده شده است که به یکدیگر پیوسته سطحی شبیه به بتن را تشکیل داده اند. هم اکنون پس از گذشت 300 سال از غرق شدن، تنها بخش هایی از عرشه این کشتی در بستر دریا دیده می شود.  گفتنی است بیش از چند ماه کار پژوهشی در رابطه با این کشتی انجام شد تا باستانشناسان موفق به کشف و شناسائی گنجینه ای از سکه های نقره شده و دریافتند تعداد زیادی ملوان در این محل غرق و کشته شده اند.

پیش از مطالعات و کاوش های زیر آب در فصل اخیر، پژوهشگران در این محل آثاری از جمله کفش یکی از ملوانان، بطری های شیشه ای، یک ظرف نگهداری پیاز، دلارهای نقره ای مکزیک و …. را کشف کرده بودند.

نخستین فصل کاوش های مربوط به این کشتی در سال 2005 میلادی انجام شده و طی آن تعداد زیادی سکه نقره کشف و به هلند بازگردانده شد. علی رغم کشف موارد فوق، هنوز بخش های ابهام آمیز فراوانی در رابطه با این کشتی وجود دارد . مارتین مارتنز (Martijn Martens) از پژوهشگران حاضر در این تیم تحقیقاتی اعلام کرد: «هنوز سوالات زیادی در رابطه با این کشتی وجود دارد. ما هنوز نمی دانیم کشتی فوق در زمان غرق شدن چه شکلی داشته است.»

عملیات کاوش های زیر دریا در این محل توسط غواصان و باستان شناسان زیر آب موسسه پژوهشی تاریخی انگلستان (Historic England) و آژانس میراث فرهنگی هلند (Cultural Heritage Agency of the Netherlands ) در حال اجرا است. در این مطالعات، پژوهشگران تلاش می کنند تا آخرین ساعات کشتی فوق را پیش از غرق شدن و کشته شدن تمامی سرنشینان آن بازسازی کرده و مورد مطالعه قرار دهند. این افراد شامل ملوانان، سربازان و مسافران کشتی می شدند.

مارتین مارتنز در ادامه توضیحات خود افزود: «این کشتی به سمت جاکارتا در کشور اندونزی در حال حرکت بود تا از آن جا ادویه و ظروف چینی  تهیه کرده و به اروپا بیاورد. به همین دلیل در این کشتی میزان زیادی شمش های نقره وجود دارد. »