ضیافت علمی با چاشنی موزه گردی

به گزارش  سیناپرس به نقل از ایرنا، شورای بین المللی موزه ها 'ایکوم' (International Council of Museums) در بند سه اساسنامه خود موزه را چنین تعریف کرده است: موزه موسسه ای غیرانتفاعی، دائمی در خدمت جامعه و توسعه آن است که در آن به روی همه باز است و میراث ملموس و غیرملموس بشری را گرد آورده، به نمایش گذاشته، حفظ و مراقبت کرده است و ارائه می دهد؛ همچنین محیط موزه محلی برای آموزش، تفریح و فراگیری است.

با این تعریف، به نظر می رسد اساسا به مکانی برای حفظ، نمایش و مطالعه دستاوردهای بشری در حوزه های علم نیاز است. تلاش برای تاسیس موزه علوم و فناوری قدمتی 40 ساله دارد، هر چند نخستین گالری این موزه در سال 89 در محل ساختمان پیشین و خاطره انگیز کتابخانه ملی بنا نهاده شد.
اکنون این موزه با شش گالری مرکز علم، انرژی نو یا انرژی هسته ای، گالری تک اثر، فناوری های بومی، ابزار جراحی، مرکز علم و از مورس تا موبایل پذیرای علاقه مندان است. موزه علوم و فناوری در سال گذشته با کسب مجوزهای لازم به موزه ملی علوم و فناوری تبدیل شد و این تغییر وضعیت راه را برای کسب حمایت های بیشتر از نهادهای مختلف هموار می کند.
موزه ملی علوم و فناوری برای جذب مخاطبان؛ به ویژه در ایام تابستان با روزهای طولانی تر و اوقات فراغت بیشتر خانواده ها و فرزندان آنها برنامه های مختلفی را تدارک دیده است.

تورهای یک روزه موزه ملی علوم و فناوری؛ برنامه ای تعاملی
معاون امور نمایشگاهی موزه ملی علوم و فناوری روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد ویژه برنامه های بازدید از موزه به ویژه در فصل تابستان گفت: یک ویژه برنامه تور یک روزه بازدید از موزه تدارک دیده شده است که در قالب آن از 23 تا 31 مرداد ساعات 9 تا 15 میزبان علاقه مندان هستیم.
روح الله محمدی با اشاره به این که به دلیل تعطیلی مدارس در این فصل و نبود بازدیدکننده های دانش آموزی تصمیم به برگزاری این تور ویژه گرفته شده است، افزود: می خواهیم سایر شیوه های جذب مخاطب و بازدیدکننده را بسنجیم و بعد از برآورد بازخوردها، این تورها را مجددا برگزار یا بخش هایی را اصلاح کنیم و با تغییراتی مسیر را ادامه دهیم.
وی افزود: برای برگزاری تورهای یک روزه با گروه های مختلف از جمله مدارسی که در تابستان باز هستند، پایگاه های بسیج، تورهای تهران گردی و سرای محلات وارد گفت وگو شدیم و برنامه های مختلفی را برای این دسته از بازدیدکننده ها تدارک دیده ایم.
عضو هیات علمی موزه ملی علوم و فناوری توضیح داد: در این دوره از 23 تا 28 مرداد برای گروه سنی نوجوان و بزرگسال برنامه های دیرینه شناسی، جنگ قصه گویی، بحث های جدی تر علمی مانند مباحث مرتبط با نجوم و اپتیک داریم. همچنین از بازدیدکننده ها می خواهیم نظر خود را در مورد اشیای موزه برای ما بنویسند.
وی افزود: در دوره بعدی از 28 تا 31 مرداد، گروه سنی زیر 15 سال را مخاطب قرار دادیم و بازی های علمی، نقاشی و قصه گویی را برای آنها تدارک دیده ایم که بیشتر مرتبط با این سنین است تا بتوانیم کل اعضای خانواده ها را جلب کنیم.

آخر هفته ها به موزه بروید
به گفته معاون امور نمایشگاهی موزه ملی علوم و فناوری، برنامه دیگر ویژه برای جذب بازدیدکننده ها، برنامه آخر هفته های موزه ای است و در این برنامه برای جلب بیشتر مخاطب ساعت کاری کارکنان موزه از 8 تا 16 به 10 تا 17 تغییر کرده است، در این برنامه نیز که اول مرداد آغاز شد و تا پایان شهریور ادامه دارد، عمدتا بازدیدهای خانوادگی هدف هستند.
محمدی در مورد بلیت موزه و تخفیف برای هر یک از این دوره ها ادامه داد: برای گروه های بازدیدکننده از تورهای یک روزه ای که از 9 تا 3 عصر را شامل می شود، برای هر نفر هزینه 8 هزار تومان را در نظر گرفته ایم که برای شرکت در چندین برنامه گسترده است. بلیت های برنامه آخر هفته های موزه ای مانند بلیت های زمان معمول موزه سه هزار تومان است. هر چند در موزه ملی علوم و فناوری هدف اصلی از بلیت فروشی کسب آمار درست از بازدیدکننده هاست.

نمایشگاه های سیار؛ مخاطبان بیشتری از خود موزه دارند
محمدی در مورد نمایشگاه های سیار نیز تاکید کرد: یکی از این نمایشگاه های سیار را در زیرگذر مترو ولیعصر و دو نمایشگاه نیز در دانشگاه ها خواهیم داشت که هنوز مکان آن مشخص نشده ولی قطعا در نیمه دوم سال است.
محمدی در مورد نمایشگاه های سیار در شهرستان ها نیز گفت: نمایشگاه های سیار شهرستان ها را با همکاری دانشگاه ها یا خانه های علم انجام می دهیم و میزان گستردگی آن بستگی به همکاری طرف مقابل دارد. نمایشگاه سیار در مشهد با همکاری انجمن خصوصی ترویج علم و نمایشگاه سیار در کرمانشاه با تعامل دانشگاه سنندج به نتایج خوبی رسیده و امیدواریم سه مورد دیگر نیز در شهرستان ها نهایی شود.

افزایش گالری های موزه
وی همچنین از افزایش گالری های موزه ملی علوم و فناوری خبر داد و گفت: گالری اپتیک یا نورشناسی را از سال 2015 در حال طراحی داریم. این سال به نام ابن هیثم دانشمند برجسته نورشناسی و پدر علم نور نامیده شد. اشیای این گالری ساخته شده و در حال طراحی سالن آن هستیم که امیدواریم قبل از سال تحصیلی جدید سالن چیده و آماده شود.
«همچنین برای گالری مکانیک که پیش از این به نام مرکز علم بوده اشیای جدیدتری ساخته شده و در حال طراحی داخلی سالن هستیم. گالری هایی مانند گالری اکوستیک/ صدا نیز در دست طراحی است».

جامعه دانشگاهی رسالت خود را در مورد آموزش عمومی انجام دهد
وی در پایان گفت: در موزه علوم و فناوری به تخصص های گوناگونی نیاز داریم و معمولا برای استفاده از تجربیات همکاران دانشگاهی فراخوان می دهیم تا به ویژه دانشگاه را با مشکلات جامعه و نیازهای موزه همراه کنیم؛ اما متاسفانه معمولا جامعه دانشگاهی رسالت خود را در مورد آموزش عمومی انجام نمی دهد و یا طرحی برای آن ندارد و کمتر به این فراخوان ها پاسخ می دهند. بنابراین می خواهیم برای معرفی بیشتر علوم به مردم، در این راه با موزه همراه شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا