آسیب جدی به مغز در تماس با آلودگی هوا

این مطالعه که در دانشگاه هاروارد انجام شده است حاکی از آن است که ذرات معلق در هوا به هنگام آلودگی می تواند تاثیرات زیادی در سلامت داشته باشد.. این ذرات معلق که در دود و مه ناشی از دود ماشین ها دیده می شود می توانند به راحتی از حلق و بینی انسان ها عبور کنند و  وارد ریه ها شوند. ورود این ذرات به بدن انسان می تواند مشلات جدی برای سلامت ما ایجاد کند.

سالیانه ۳ میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند که ۹۰ درصد آنان در کشورهای توسعه یافته هستند. دربعضی کشورها تعداد افرادی که در اثر همین عامل جان خود را از دست می‌دهند بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است. این مرگ و میر بطور خاص مربوط به آسم، برونشیت، تنگی نفس و حملات قلبی و آلرژی‌های مختلف تنفسی است.

آلودگی هوا به طرق گوناگونی می‌تواند آثار زیانبار درازمدت و کوتاه مدتی بر سلامت انسانها بگذارد. آسیب پذیری برخی افراد در برابر آلودگی هوا بسیار بیشتر از سایرین است. کودکان کم سن و سال و سالمندان بیشتر از دیگران از آلودگی هوا آسیب می‌بینند.

مطالعه اخیر نشان می دهد با بالا رفتن سن ، حجم مغز در اثر آلودگی هوای طولانی مدت بیشتر از حد نرمال کاهش می یابد و مشکلات زیادی را در دوره پیری برای انسان ها ایجاد می کند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا