امیدی جدید برای مبتلایان به آسم

نتایج به دست آمده از این مطالعه که توسط محققان انگلیسی انجام شده است، امید را به 300 میلیون بیمار مبتلا به آسم در جهان بازگردانده است.

آسم  یک بیماری التهابی رایج مزمن مجاری هوایی است که ویژگی‌های آن شامل علائم متغیر و عودکننده، انسداد برگشت پذیر جریان هوا و اسپاسم برونش می شود .  نشانه ‌های رایج آن عبارتند از خس خس، سرفه و تنگی نفس که به سه‌گانه‌ آسم معروف است‏.

تصور بر این است که آسم از ترکیبی از عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی ایجاد می‌شود. تشخیص آن معمولاً بر اساس الگوی علائم، پاسخ به درمان در طول زمان و اسپیرومتری صورت می‌گیرد. این بیماری از نظر بالینی با توجه به دفعات علائم، حجم بازدمی با فشار در یک ثانیه (FEV1) و بیشینه میزان جریان بازدمی طبقه‌بندی می‌شود.

محققان در مطالعه اخیر دریافتند که گیرنده های کلسیمی به نام CaSR در بیماری آسم نقشی کلیدی بازی می کنند. آنها همچنین توانستند با دارویی به نام کلسیلیتیک Calcilytics تمامی علائم این بیماری را از بین ببرند و آن را درمان کنند.

البته با وجود اینکه می توان این درمان را برای تمامی بیماران مبتلا به آسم استفاده کرد، اما این احتمال وجود دارد که 1 نفر از هر 12 نفر در مقابل این درمان جواب دلخواه را نگیرد.

محققان بر این باورند که یافته های آنها در مورد نقش CaSR در مجاری تنفسی می تواند برای درمان دیگر بیماری های تنفسی مانند بیماری انسداد ریه مزمن (COPD) و برونشیت مزمن مفید باشد. در حال حاضر درمانی برای این بیماری ها وجود ندارد و پیش بینی ها نشان می دهد که این بیماری ها تا سال 2020 در صدر سه بیماری کشنده در دنیا خواهند بود.

آنها همچنین بر این باورند که یافته هایشان می تواند به پیدا کردن  راهی برای کشف درمان بیماری هایی مانند سیستیک فایبروزیس، COPD و حتی برخی سرطان های خاص کمک کند.

نتایج این مطالعه در مجله Translational Medicine به چاپ رسیده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا