حمله به رایانه با دی ان ای

به گزارش خبرگزاری مهر، آنچه که محققان دانشگاه واشنگتن موفق به انجام آن شده اند در نگاه اول تداعی کننده موضوعاتی است که در فیلمهای علمی و تخیلی به تصویر کشیده می شود اما حالا باید گفت که چنین ایده ای رنگی از واقعیت به خود گرفته است.

در این پروژه بی سابقه، محققان توانستند از رشته های DNA که کدهای حیات بخش به طور طبیعی در آنها قرار دارد برای حمله به سیستم رایانه ای و به کنترل درآوردن آن استفاده کنند.

جالب اینجاست که در این پروژه ارتباطی عجیب میان دنیای دیجیتال و زیست شناسی برقرار شده به این ترتیب که محققان توانستند ویروس رایانه ای را از طریق رشته های DNA به سیستم رایانه ای منتقل کنند.

یکی از این محققان می گوید: کاری که ما انجام داده ایم شامل طراحی و ساخت یک رشته DNA سنتزی است که حاوی ویروس رایانه ای کدگذاری شده است. در ادامه این رشته DNA توالی سازی شده و توسط نوعی برنامه مورد پردازش قرار می گیرد تا در نهایت بتوان به رایانه حمله و کرد و کنترل آن را در دست گرفت و این یعنی هدایت رایانه از راه دور.

این پروژه اگرچه در نوع خود جدید و بی سابقه بوده و مورد توجه محافل علمی قرار گرفته اما همزمان نگرانی هایی را نیز به همراه داشته به طوریکه برخی کارشناسان نسبت به عواقب توسعه آن هشدار می دهند. با این حال کارشناسان این اطمینان خاطر را می دهند که هیچ دلیل و مدرک روشنی دال بر این موضوع که توالی سازی و اطلاعات DNA در معرض خطر حملات هکرهای خرابکار باشد در دست نیست و نباید نگران بود.

مترجم : مهدی پیرگزی