تاثیر نمک بر ساختار مغز و فشار خون

سینا پرس : تیمی از محققان بین المللی با سرپرستی دانشمندان دانشگاه مک گیل (McGill) واقع در شهر مونترال کانادا ، دریافتند که مصرف بیش از حد نمک موجب تغییر برنامه های مغز شده و با مکانیسم ایمنی طبیعی که به طور معمول از افزایش فشار خون بدن جلوگیری می کند ، تداخل پیدا خواهد کرد .

پروفسور چارلز بورخه  Charles Bourque از استادان پزشکی دانشکده مک گیل که سرپرستی این تیم پژوهشی را برعهده داشته است ، در این مورد  توضیح می دهد : آزمایش هایی که  روی مغز موش ها انجام شده اند ، نشان می دهد که رژیم غذایی پر نمک باعث تغییر در مدارهای راهنما می شود . قابل توجه است که مصرف یک دوره نمک زیاد در رژیم غذایی موش ها ، موجب تغییر و تحول بیوشیمایی در سلول های عصبی آنها می شود . در واقع سلول های عصبی باعث انتشار وازوپرسین (vasopressin) به گردش خون (systemic circulation) می شوند . این تغییر مانع از مهار این سلول های عصبی خاص توسط سلول های دیگر خواهد شد .

از دیگر نتایجی که این تیم پژوهشی از آزمایش های مصرف نمک بالا به دست آورده اند ، این است که مصرف نمک به میزان زیاد ،  مانع از مهار نورون وازوپرسین توسط مدار ردیابی فشار خون در بدن می شود و در واقع هنگامی که مقدار مصرف نمک در طول یک دوره زمانی افزایش پیدا می کند ، ناتوانی این مکانسیم ایمنی طبیعی به فشار خون اجازه می دهد تا افزایش پیدا کند .

پروفسور بورخه  Bourque به عنوان سرپرست این تیم تحقیقاتی اعلام کرد که با تکیه بر نتایج این پژوهش ها رابطه مصرف بالای نمک و افزایش فشار خون را دریافتیم اما این موضوع جای تحقیقات بیشتری دارد و پتانسیل مداخلات درمانی در این مبحث دیده می شود و برای به دست آوردن آن پژوهش های گسترده تری در این رابطه باید انجام شود . وی در ادامه می افزاید ،  نتیجه این پژوهش ها بسیار روشن و واضح است : مصرف محدود نمک در رژیم غذایی سلامت جسمانی را در پی خواهد داشت .

پژوهش های این محققان بین المللی در آخرین شماره مجله Neuron به چاپ رسیده است .