بزرگترین مخزن ماگمای مذاب جهان کشف شد

پارک ملی Yellowstone در ایالت وویمینگ آمریکا واقع شده و نکته جالب توجه این است که ناسا از این نقطه از آمریکا برای انجام برخی آزمایشات ویژه خود استفاده می کند.محاسبات صورت گرفته نشان می دهد این مخزن عظیم آنقدر ماگمای مذاب در خود دارد که می توان منطقه مملو از دره های شگفت انگیز Grand Canyon آمریکا را برای ۱۱ بار پر کرد!

تا پیش از این دانشمندان می دانستند که مخزن کوچکی مملو از ماگمای مذاب در عمق کم واقع در زیر پارک ملی Yellowstone وجود دارد. برآورد می شد این مخزن طبیعی ۱۰ هزار کیلومتر مکعب ماگمای مذاب در خود دارد و همواره حرارت خود را به سطح منتقل می کند. اما مخزن عظیم جدیدی که کشف شده و در زیر مخزن کوچک واقع شده حجم عظیم ۴۶ هزار کیلومتر مکعبی دارد.

دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که تلفیق این دو مخزن طبیعی به شکل گیری بزرگترین مخزن شناخته شده مملو از ماگمای مذاب جهان منجر شده است. فان چی لین از دانشگاه یوتا می گوید: با قاطعیت نمی توانیم بگوییم که این مخزن طبیعی بزرگترین مخزن مملو از ماگما در جهان باشد اما قطعا می گوییم که بزرگترین مخزن طبیعی مملو از ماگمای شناخته شده در جهان است.

به گزارش مهر،این مخزن جدید در عمق ۲۰ تا ۵۰ کیلومتری زمین شناسایی شده است. اکنون دانشمندان امیدوارند تا با بررسی داده های مربوط به این اکتشاف جدید پاسخ مناسبی برای معماهای مرتبط با انتشار دی اکسید کربن از آتشفشان پارک ملی Yellowstone پیدا کنند.