تاثیر خواب نیمروزی بر بهبود حافظه

سینا پرس : پژوهش های جدید نشان می دهند که خواب نیمروزی برای بالا بردن  هوش و بهبود عملکرد مغز بسیار مفید  است . بر اساس این مطالعات خواب نیمروزی در جوانان و میانسالان ، به حفظ بهتر حافظه آن ها کمک کرده  و خطر زوال حافظه را در آن ها کاهش می دهد . در صورتی که این عمل با خواب شبانه  انجام نمی شود .

مایکل . کی اسکولین (Michael K Scullin) مدیر بخش (sleep neuroscience and cognition laboratory) دانشگاه بیلور (Baylor) واقع در شهر ویکو در ایالت تگزاس ایالات متحده امریکا ، اعلام کرد که خواب نیمروزی در جوانان و میانسالان به حافظه و یادگیری آن ها کمک می کند . تجربه نشان داده است که  افراد با افزایش سن در طول شب بیشتر بیدار می شوند و به همین دلیل  از خواب عمیق و یا خواب های همراه با رویای کمتری برخوردار هستند که این شرایط بر عملکرد مغز و حافظه آن ها اثر می گذارد . این مطالعات همچنین نشان می دهند که خواب عمیق و رویا دیدن در حین خواب برای عملکرد بهتر مغز و وجود حافظه ای قوی تر و بهتر مهم به نظر می رسد .

قابل توجه است که تحقیقات این پژوهشگران از مدت ها پیش و از سال 1967 میلادی آغاز شده است و در این تحقیقات حدود دویست نمونه ، مورد بررسی و سنجش خواب و عملکرد ذهنی قرار گرفتند . افرادی که در این پژوهش مورد مطالعه قرار داشتند در (  گروه سنی جوانان ) سنین بین 18 تا 29 ساله ، ( گروه میانسالان ) سنین بین 30 تا 60 سال  و افراد بالاتر از 60 سال به عنوان گروه سنی سالمندان قرار داشتند .

از این گروه های مختلف در خواست شد تا اطلاعات لازم در مورد خواب ، کیفیت و زمان بندی آن را در اختیار پژوهشگران قرار دهند . این اطلاعات عبارت بودند از : – میزان ساعات خواب در طول شبانه روز   – مدت زمان مورد نیاز جهت به خواب رفتن ، پس از ورود به بستر   –  تعداد دفعات بیداری در طول شب – چگونگی احساس خواب آلودگی در طول روز –  داشتن یا عدم داشتن خواب نیمروزی .

در کنار این اطلاعات ، گروه های یاد شده ، مورد بررسی موج های مغزی متعدد قرار گرفتند و در زمان بندی های مختلف از قبیل زمانی که  کمبود خواب داشته اند ، در هنگام خواب نیمروزی و یا حتی خواب هایی که در اثر مصرف داروها ایجاد  شده است ، مورد آزمایش قرار گرفتند .

اسکولین توضیح می دهد که اگر شخصی در سن 85 سالگی قرار دارد در واقع حدود 250 هزار ساعت را در طول حیات خود خواب بوده است که می توان گفت بیش از ده هزار روز را در بر می گیرد . با این شرایط گاهی مردم فکر می کنند که خواب یعنی زمان از دست رفته و هدر شده ، در حالی که خوب خوابیدن و خواب عمیق باعث سلامت بهتر روان و  بهبود سلامت قلب و عروق می شود و  سبب کاهش اختلالات و بیماری های مختلفی می شود .

این تحقیقات جدید و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله Perspectives on Psychological Science به چاپ رسیده است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا