نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

توانمندسازی دانشجویان برای ورود به عرصه فرهنگ، رسالت جهاد دانشگاهی است

به گزارش سیناپرس به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان،حجت میرزایی معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهارکرد: جهاد دانشگاهی در سال‌های اول انقلاب به‌عنوان یک نهاد انقلابی شناخته می‌شد و تفاوت نهادهای انقلابی با سازمان‌های دیگر، در رویه تصمیم‌گیری و اجرایی آن‌ها بود و در واقع این نهادها در بند محدودیت‌های بورکراتیک نبفتادند و از انعطاف‌پذیری بالایی در انتخاب روش‌ها، موضوعات کاری و سازماندهی نیروها برخوردار بودند.
وی افزود: انعطاف‌پذیری و چابکی به این نهادها، امکان تاثیرگذاری بالایی می‌داد که می‌توانستند در خیلی از حوزه‌ها ورود پیدا کنند و در مقایسه با سازمان‌های بورکراتیک مستقر، تاثیر گذاری‌های بیشتری داشته باشند.
معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: یکی از اقدامات خوبی که جهاد دانشگاهی به آن ورود پیدا کرد و همچنان هم ادامه دارد، کارها و فعالیت‌های پژوهشی در زمینه‌های مختلف فنی‌مهندسی، پزشکی و ژنتیک و علوم انسانی است که اکنون پژوهشکده علوم انسانی و پژوهشکده رویان به‌عنوان یک مرکز پژوهشی معتبر در زمینه سلول‌های بنیادین عملکرد خوبی داشته است.
میرزایی ادامه داد: ویژگی‌های نهاد انقلابی جهاد تا حد زیادی تغییر پیدا کرده و اکنون جهاد دانشگاهی مثل بسیاری از نهاهای انقلابی دیگر  به یک سازمان بورکراتیک بدل شده‌ است.
وی، کادرسازی جهاد برای انجمن‌های اسلامی را یکی دیگر از اقدامات جهاد دانشگاهی دانست و گفت: جهاد دانشگاهی در زمینه فرهنگی و سازمان‌دهی تشکیلات موفق عمل کرد و یکی از دلایلی که باعث شد در دوره‌ای جهاد مورد غصب واقع و از دانشگاه‌‍‌ها خارج شد، همین بود و تلاش می‌کردند تا ارتباط جهاد با دانشجویان را قطع کنند.
وی ادامه داد: جهاد در زمینه تعمیق هویت فرهنگ اسلامی، متشکل سازی دانشجویان در قالب انجمن‌های اسلامی، بسط و ترویج هنر و فرهنگ اسلامی عملکرد موفقی داشته و جهاد در دهه ۶۰ و ۷۰، متولی برگزاری تئاترها و شب‎‌های شعر  و انتشار کتاب در زمینه‌های مختلف بود.
میرزایی افزود: جهاد دانشگاهی در ۶۰ در ترویج فرهنگ شهادت و فرهنگ حماسی برای حضور دانشجویان در جبهه‌های جنگ، نقش موثر و کلیدی داشت. 
وی با بیان اینکه اگرچه اکنون جهاد کمتر در دانشگاه‌ها حضور دارد، اما این نهاد همچنان می‌تواند در زمینه‌های مختلف نقش‌آفرینی کند و موثر باشد که یکی از این اقدامات می‌تواند بازگشت جهاد به توانمندسازی دانشجویان و سازمان‌دهی آن‌ها و ایجاد شایستگی‌های کانونی و محوری که اکنون وجود ندارند، مانند توان کار جمعی و سازمانی و ترویج فرهنگ مصرف فرهنگی سالم و ایجاد زمینه‌هایی که دانشجویان بتوانند به مصرف کنندگان فعال فرهنگ در عرصه‌های شعر، ادبیات، داستان، موسیقی، سینما و تئاتر، باشد. 
معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: جهاد می‌تواند نقش فعالی در انتخاب و عرضه کالاهای فرهنگی دانشگاه‌ها و توانمندسازی دانشجویان برای ورود به عرصه فرهنگ داشته باشد.
وی افزود: در زمینه‌های پژوهشی، جهاد از زمینه‌ها و مزیت‌های زیادی برخوردار است که نباید از بین بروند و این‌ها باید حفظ و تقویت شوند. ممکن است جهاد به لحاظ پژوهشی در بخشی از عرصه‌ها الزاما نقش برتری نداشته و ننوانسته مزیت خلق کند و به همین خاطر بهتر است که از این زمینه‌ها خارج شود و در زمینه‌هایی که توانسته مزیت‌هایی بیشتری خلق کند، آن‌ها را به‌طور جدی توسعه دهد.
میرزایی در خصوص نقش جهاددانشگاهی در تحقق اقتصاد دانش بنیان، گفت: پرورش نسلی که با نوآوری، خلاقیت و جسارت‌های بزرگ علمی، بتواند دستاوردهای جدیدی داشته باشد و سازماندهی جدیدی که باعث دستاوردهای دانشی جدید شود، می‌تواند یکی از  اقدامات جهاد در این زمینه باشد.
وی ادامه داد: جهاد کار بنگاه‌داری نمی‌تواند بکند و قطعا خود این نهاد نیز چنین داعیه‌ای ندارد. جهاد در بحث اقتصاد دانش بنیان، بنگاه استفاده کننده از دانش و تولید محصولات نیست، بلکه در واقع یک بنگاهی است که دانش تولید می‌کند و می‌تواند با نوآوری و خلاقیت، نیازهای نوآوری بنگاه‌ها را تامین کند.
میرزایی با اشاره به فعالیت جهاد در استان‌های مختاف کشور، گفت: جهاد پیوند دهنده اصلی برای نظام است که می‌تواند در بعد منطقه‌ای نیز نقش ایفا کند، نظامی که پیوندهای موثر و مستمر و موثری را بین بنگاه‌های صنعتی و  تولید دانش یعنی دانشگاه‌ها و از طرفی دولت و موسسات مالی برقرار کند و با این پیوندها یک حرکتی ملی نوآوری شکل بگیرد که محصول آن یک جهش بزرگ در چارچوب اقتصاد دانش بنیان باشد.
No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل