به گزارش سیناپرس به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان،حجت میرزایی معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهارکرد: جهاد دانشگاهی در سالهای اول انقلاب بهعنوان یک نهاد انقلابی شناخته میشد و تفاوت نهادهای انقلابی با سازمانهای دیگر، در رویه تصمیمگیری و اجرایی آنها بود و در واقع این نهادها در بند محدودیتهای بورکراتیک نبفتادند و از انعطافپذیری بالایی در انتخاب روشها، موضوعات کاری و سازماندهی نیروها برخوردار بودند.
وی افزود: انعطافپذیری و چابکی به این نهادها، امکان تاثیرگذاری بالایی میداد که میتوانستند در خیلی از حوزهها ورود پیدا کنند و در مقایسه با سازمانهای بورکراتیک مستقر، تاثیر گذاریهای بیشتری داشته باشند.
معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: یکی از اقدامات خوبی که جهاد دانشگاهی به آن ورود پیدا کرد و همچنان هم ادامه دارد، کارها و فعالیتهای پژوهشی در زمینههای مختلف فنیمهندسی، پزشکی و ژنتیک و علوم انسانی است که اکنون پژوهشکده علوم انسانی و پژوهشکده رویان بهعنوان یک مرکز پژوهشی معتبر در زمینه سلولهای بنیادین عملکرد خوبی داشته است.
میرزایی ادامه داد: ویژگیهای نهاد انقلابی جهاد تا حد زیادی تغییر پیدا کرده و اکنون جهاد دانشگاهی مثل بسیاری از نهاهای انقلابی دیگر به یک سازمان بورکراتیک بدل شده است.
وی، کادرسازی جهاد برای انجمنهای اسلامی را یکی دیگر از اقدامات جهاد دانشگاهی دانست و گفت: جهاد دانشگاهی در زمینه فرهنگی و سازماندهی تشکیلات موفق عمل کرد و یکی از دلایلی که باعث شد در دورهای جهاد مورد غصب واقع و از دانشگاهها خارج شد، همین بود و تلاش میکردند تا ارتباط جهاد با دانشجویان را قطع کنند.
وی ادامه داد: جهاد در زمینه تعمیق هویت فرهنگ اسلامی، متشکل سازی دانشجویان در قالب انجمنهای اسلامی، بسط و ترویج هنر و فرهنگ اسلامی عملکرد موفقی داشته و جهاد در دهه ۶۰ و ۷۰، متولی برگزاری تئاترها و شبهای شعر و انتشار کتاب در زمینههای مختلف بود.
میرزایی افزود: جهاد دانشگاهی در ۶۰ در ترویج فرهنگ شهادت و فرهنگ حماسی برای حضور دانشجویان در جبهههای جنگ، نقش موثر و کلیدی داشت.
وی با بیان اینکه اگرچه اکنون جهاد کمتر در دانشگاهها حضور دارد، اما این نهاد همچنان میتواند در زمینههای مختلف نقشآفرینی کند و موثر باشد که یکی از این اقدامات میتواند بازگشت جهاد به توانمندسازی دانشجویان و سازماندهی آنها و ایجاد شایستگیهای کانونی و محوری که اکنون وجود ندارند، مانند توان کار جمعی و سازمانی و ترویج فرهنگ مصرف فرهنگی سالم و ایجاد زمینههایی که دانشجویان بتوانند به مصرف کنندگان فعال فرهنگ در عرصههای شعر، ادبیات، داستان، موسیقی، سینما و تئاتر، باشد.
معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: جهاد میتواند نقش فعالی در انتخاب و عرضه کالاهای فرهنگی دانشگاهها و توانمندسازی دانشجویان برای ورود به عرصه فرهنگ داشته باشد.
وی افزود: در زمینههای پژوهشی، جهاد از زمینهها و مزیتهای زیادی برخوردار است که نباید از بین بروند و اینها باید حفظ و تقویت شوند. ممکن است جهاد به لحاظ پژوهشی در بخشی از عرصهها الزاما نقش برتری نداشته و ننوانسته مزیت خلق کند و به همین خاطر بهتر است که از این زمینهها خارج شود و در زمینههایی که توانسته مزیتهایی بیشتری خلق کند، آنها را بهطور جدی توسعه دهد.
میرزایی در خصوص نقش جهاددانشگاهی در تحقق اقتصاد دانش بنیان، گفت: پرورش نسلی که با نوآوری، خلاقیت و جسارتهای بزرگ علمی، بتواند دستاوردهای جدیدی داشته باشد و سازماندهی جدیدی که باعث دستاوردهای دانشی جدید شود، میتواند یکی از اقدامات جهاد در این زمینه باشد.
وی ادامه داد: جهاد کار بنگاهداری نمیتواند بکند و قطعا خود این نهاد نیز چنین داعیهای ندارد. جهاد در بحث اقتصاد دانش بنیان، بنگاه استفاده کننده از دانش و تولید محصولات نیست، بلکه در واقع یک بنگاهی است که دانش تولید میکند و میتواند با نوآوری و خلاقیت، نیازهای نوآوری بنگاهها را تامین کند.
میرزایی با اشاره به فعالیت جهاد در استانهای مختاف کشور، گفت: جهاد پیوند دهنده اصلی برای نظام است که میتواند در بعد منطقهای نیز نقش ایفا کند، نظامی که پیوندهای موثر و مستمر و موثری را بین بنگاههای صنعتی و تولید دانش یعنی دانشگاهها و از طرفی دولت و موسسات مالی برقرار کند و با این پیوندها یک حرکتی ملی نوآوری شکل بگیرد که محصول آن یک جهش بزرگ در چارچوب اقتصاد دانش بنیان باشد.
No tags for this post.