سند جامع هوافضا نیازمند اصلاحات

متأسفانه با وجود تلاش زیادی که برای تدوین این اسناد صورت گرفته، بنا به دلایلی از جمله اعمال سلایق شخصی و سیاسی در نسخه‌های نهایی و مسائل دیگر که خارج این بحث است، اجماع نظر در این زمینه وجود ندارد. از طرفی از سوی نهادهای مختلف توجهی به حدود فعالیت سازمان‌ها بر اساس نقشه راه فضایی به‌صورت مشخص وجود ندارد.
اکنون انتظار می‌رود در اسرع وقت نقشه راه فضایی کشور با دخالت و همکاری تمام سازمان‌های مربوط مجدداً مرور شود و اگر محل اختلاف‌نظر یا نقصی وجود دارد با همکاری همه‌جانبه برطرف گردد. همچنین در قدم بعدی نقش و مسؤولیت هر نهاد با توجه به نقشه راه فضایی کشور به‌صورت واضح معلوم و توافقات لازم در این زمینه صورت پذیرد. مسلماً باید تمامی تصمیمات کلان فضایی کشور به‌صورت جمعی و با همکاری بین سازمانی اخذ شده و از هرگونه اعمال‌نظرهای سیاسی و سلیقه‌ای در این زمینه ممانعت شود.

اهداف کلان حوزه فضایی در سند جامع هوافضای کشور
شناخت عظمت و نظم حاكم بر جهان و آسمان‌ها و پي‌بردن به حكمت و قدرت خالق جهانيان از طريق گسترش علوم و فناوري­‌ها و اكتشافات فضايي؛ دست‌يابي به جايگاه اول منطقه در تسخير فضا و تسلط بر آن از طريق علوم و فناوري‌هاي مربوطه با استفاده از توانمندي­‌هاي دانشگاه­‌ها و مراكز علمي و پژوهشي كشور؛ انجام مأموريت‌هاي فضايي سرنشين ­ دار و قراردادن انسان در مدار با اولويت علوم، فناوري‌ها و صنايع داخل و با مشاركت جهان اسلام و همكاري­‌هاي بين‌­المللي؛ طراحي، ساخت، پرتاب و بهره­ برداري از ماهواره­ در مدار زمين ­آهنگ و ديگر ماهواره­‌ها با كاربردهاي ارتباطات، سنجش از دور با اولويت فناوري و صنايع داخل و با مشاركت جهان اسلام و همكاري­‌هاي بين­‌المللي؛ دست‌يابي به خدمات و زيرساخت­‌هاي ارتباطات فضا پايه در جهت تأمين نيازمندي­‌هاي كشوري و منطقه­‌اي و جهاني، عمومي و تجاري و سازگار با بستر مخابراتي زمين پايه؛ دست‌يابي به فناوري­ لازم براي پاسخ‌گويي به خدمات مورد نياز سنجش از دور و مشاهده زمين با دقت زير ۱۰ متر و در نهایت همكاري در راستاي موقعيت‌­يابي، ناوبري و زمان ‌ سنجي در سطح ملي و منطقه‌­اي مطابق با كيفيت جهاني و رقابت ­پذير، از اهداف کلان حوزه فضایی در سند جامع هوافضای کشور هستند.

راهبردهای کلان حوزه فضایی در سند جامع توسعه هوافضا
تمركز در سياست­‌گذاري، راهبري، هماهنگي و انباشت دانش و در اجراي برنامه­‌هاي كلان فضايي كشور با استفاده حداكثري از توان كليه نهادها و مؤسسات دولتي و غير دولتي؛ حمايت از خصوصي­ سازي و فراهم نمودن بستر لازم براي ايجاد صنايع دانش‌­بنيان در حوزه فضايي؛ حمايت هدفمند از فعاليت‌هاي آموزشي و پژوهشي و قطب‌­هاي علمي مورد نياز برنامه­‌هاي فضايي؛ توسعه هوشمند و فعال همكاري­‌ها و تعاملات بين‌­المللي به منظور پيشبرد برنامه‌­هاي فضايي با حفظ و حراست از دارايي­‌هاي فضايي جمهوري اسلامي ايران؛ استفاده از دستاوردهاي فضايي در شناخت كيهان و توسعه اخترفيزيك و نجوم و بازخواني ذخاير اسلامي در اين عرصه و بررسي تناسب آن‌ها با علوم جديد؛ حمايت از پژوهش‌هاي بنيادين با تكيه بر مباني معرفتي اسلامي به منظور توليد، توسعه و تقويت علوم پايه مرتبط با فضا؛ طراحي، ساخت و پرتاب سامانه­‌هاي حامل ماهواره­‌هاي مورد نياز از جمله ماهواره­‌هاي داراي كپسول زيستي و ماهواره­‌هاي زمين­ آهنگ و ترويج و اشاعه علوم، فناوري­‌ها و دستاورد­هاي فضايي در اقشار مختلف جامعه به ويژه نوجوانان و نخبگان نیز راهبردهای کلان حوزه فضایی سند جامع توسعه هوفضای کشور هستند.

ساز و کار اجرایی کردن و اصلاح سند
آنچنان که در سند جامع توسعه هوافضای کشور آمده است، شوراي عالي فضايي وظيفه سياست ­ گذاري اجرايي، راهبري، نظارت و تصويب برنامه‌هاي كلان و راهبردهاي حوزه فضايي را با رعايت سياست­‌هاي شوراي عالي امنيت ملي بر عهده دارد.
همچنین سازمان فضايي جمهوري اسلامي ايران مسئوليت مديريت اجراي مأموريت‌ها، برنامه‌ها و مصوبات شوراي عالي فضايي را با استفاده حداكثري از توان كليه دستگاه­‌ها، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مؤسسات و مراكز دانش‌­بنيان و متخصصان بر عهده دارد.
از طرفی بر اساس آنچه که در سند جامع توسعه هوافضا آمده است، پايش شاخص­‌هاي این سند توسط ستاد راهبري اجراي نقشه جامع علمي كشور با همكاري و با اخذ آمار و گزارش­‌ها از دستگاه­‌هاي متولي حوزه­‌هاي مختلف و نهايي­‌سازي و تلفيق آن­ها انجام مي‌­شود و گزارش آن طي دوره‌­هاي زماني مشخص به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه مي‌­شود.
در یک تبصره نیز به وضوح اشاره شده است که ستاد راهبري اجراي نقشه جامع علمي كشور در صورت نياز به اصلاح ساختارها و ساز و كارهاي نهادهاي ذيربط، از طريق مراجع ذيصلاح گردش كار لازم را انجام خواهد داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا