به گزارش سیناپرس به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، حمید صابرفرزام رییس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا در رابطه با هدف از تشکیل جهاد دانشگاهی در ابتدای انقلاب اسلامی و مأموریت این نهاد انقلابی اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57، وضعیت دانشگاهها خیلی مناسب نبود؛ چراکه گروهکهای مختلف در دانشگاهها پناه گرفته بودند و فعالیت میکردند و از طرفی مبانی آموزش عالی کشور نیز هنوز براساس اصول انقلاب اسلامی طراحی نشده بود.
مدیرعامل ایکنا ادامه داد: به خاطر همین موضوع، تصمیمی در شورای انقلاب مبنی بر تعطیلی موقت دانشگاهها گرفته و دانشگاهها مدتی تعطیل شد که وظیفه بازگشایی دانشگاهها و اصلاح و سپس، پیاده کردن اصول اولیه انقلاب در دانشگاهها را برعهده نهادی به نام جهاد دانشگاهی گذاشتند که بعد از دستور امام(ره) مبنی بر تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی به عنوان بازوی اجرایی این شورا در 16 مرداد سال 59 تأسیس شد و با بهره گرفتن از دانشجویان و اساتید انقلابی مؤمن و متعهد و کاردان، دانشگاهها آماده و در یک فاصله کوتاهی بحمدالله بازگشایی شده و کار خود را با یک اصول جدید و مناسبتری از سر گرفتند.
صابرفرزام تصریح کرد: جهاد دانشگاهی در سالهای اولیه در بحث مدیریت دانشگاه نقش عمدهای را داشت، ولی بعد از مدتی که کشور درگیر جنگ با رژیم بعثی صدام شد، به خاطر همین حضور جوانان مؤمن و متعهد و در عین حال متخصص در جهاد دانشگاهی، به جز بحث مشارکت در مدیریت دانشگاهها، در بحث پشتیبانی علمی جبههها نیز نقش عمدهای را هم در مهندسی جنگ و هم در ساخت تجهیزات ایفا کرد؛ چراکه به خاطر تحریمهایی که علیه ما ایجاد شده بود، نمیتوانستیم تجهیزات دفاعی خود را از سایر کشورها تأمین کنیم، اما در جهاد دانشگاهی و در واحدهای مختلف، عزیزان اقدام به طراحی و بازمهندسی تجهیزات کردند و خدمات خیلی گستردهای را انجام دادند که همین امر باعث شد تا در چند مقطع، دشمن بعثی با شناسایی مکانهایی که عزیزان جهاد دانشگاهی فعالیت میکردند با خبرهایی که منافقین به ایشان داده بودند، اقدام به بمباران این مکانها کردند و ما شهدای خیلی زیادی را در جهاد دانشگاهی تبریز، در جهاد دانشگاهی صنعتی شریف و در نقاط دیگر کشور ازجمله جبههها، تقدیم به انقلاب اسلامی کردیم.
رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در ادامه در رابطه با فعالیتهای که هماکنون از سوی جهاد دانشگاهی در کشور انجام میشود نیز بیان کرد: بعد از پایان جنگ و با ایجاد آرامش در کشور، جهاد دانشگاهی بحث مدیریت دانشگاه را تا حدی واگذار کرد و از طرفی نیز دیگر خیلی احتیاجی که در زمان جنگ به این بحثها بود، وجود نداشت ولی به دلیل این ظرفیت و پتانسیل بسیار بزرگی که در جهاد دانشگاهی وجود داشت، تصمیم بر این گرفته شد که به جای اینکه این نهاد انقلابی تعطیل شود، یک خلأیی را که بین فضای دانشگاه و صنعت و جامعه وجود دارد، پر کند و به خاطر همین بعد از جنگ نیز جهاد دانشگاهی دوباره فعالیت خود را خیلی گسترده و قوی اجرا کرد و ادامه داد و در عرصههای مختلف در هر جایی که احساس شد خلأیی وجود دارد یا هنوز کاری صورت نگرفته و یا مشکلی وجود دارد، جهاد دانشگاهی با تمام توان وارد شد و الان در عرصههای مختلف چه در بحث پزشکی و سلامت، پیشروترین مراکز را جهاد دانشگاهی اداره میکند مانند پژوهشگاه رویان که در بحث سلولهای بنیادی کار میکند یا پژوهشگاه ابنسینا و مراکز مختلفی که در سراسر کشور وجود دارد و اینها در حال حرکت در مرز دانش هستند.
وی ادامه داد: در بحث فنی و مهندسی نیز خیلی از واحدهای ما ورود پیدا کرده و در زمینههای مختلف خودکفایی ایجاد کردند. به عنوان مثال در بحث فرستندههای رادیویی، ما تا چند سال قبل در این زمینه واردکننده بودیم ولی الان بحمدالله به خودکفایی رسیدهایم و همین الان صدای ما که از طریق صدا و سیما در سطح کشور پخش میشود، همه با فرستندههایی است که در این مراکز تولید شده و استفاده میشود. جهاد دانشگاهی در بحثهای مختلف مانند بحث نفتی، صنایع مختلف اعم از الکترونیکی، برق قدرت و زمینههای مختلف در حال فعالیت است. همچنین، در زمینه علوم پایه، کشاورزی و گیاهان دارویی و همچنین، در حوزههای فرهنگی و علوم انسانی نیز فعالیتها صورت میگیرد، منتها نکتهای که به نظر میآید که باید به آن تأکید شود، این است که عزیزان توجه کنند جهاد دانشگاهی یک نهاد دولتی نیست، بلکه یک نهاد عمومی و حاکمیتی است. شاید بتوان گفت که کمتر از بیست درصد بودجه مجموعه جهاد دانشگاهی با این همه فعالیت و دستاورد، از طرف دولت و به قولی بیتالمال تأمین میشود و بیش از هشتاد درصد را باید از طریق خدمات تخصصی و درآمدهایی که از طریق این فعالیتها نظیر پژوهشهای کاربردی و آموزشهای مختلف و فعالیتهای فرهنگی دارد، تأمین کند. جهاد دانشگاهی کمتر از بیست درصد از منابع دولتی تغذیه میکند، اما صد در صد در اختیار نظام و کشور است.
مدیرعامل ایکنا در ادامه در رابطه با فعالیتهای فرهنگی و قرآنی جهاد دانشگاهی نیز اظهار کرد: جهاد دانشگاهی، چون یک نهاد اعتقادی بوده و هست، دانشجویان و اساتیدی که در این مجموعه فعالیت میکنند، واقعا بر مبنای اعتقاد به اسلام و کشور فعال هستند، طبیعی است که اگر ایشان بخواهند با این توان و تخصص و مدرک در نهادهای دیگری مانند دانشگاهها، وزارت علوم و … فعالیت کنند، شاید از نظر منابع مالی و حقوقی خیلی بیشتر تأمین شوند ولی به خاطر اعتقاد و علاقهای که به این مجموعه دارند، هماکنون در حال فعالیت در آن هستند و همین اعتقادات باعث میشود که در کنار آن تخصص، به پرورش تعهد نیز بپردازند.
وی در ادامه با اشاره به یکی از وظایف اصلی جهاد دانشگاهی، تربیت نیروهای متعهد و متخصص، افزود: طبیعتا برای اینکه این نیروهای متخصص را متعهد نیز بار بیاوریم باید یکی سری برنامههای فرهنگی و آموزشی را داشته باشیم. از همان زمانی که دانشگاهها بازگشایی شد یعنی جهاد این فعالیت را انجام داد، بحث برنامههای فرهنگی و در سرلوحه آن فعالیتهای قرآنی وجود داشت و بدون اینکه تکلیفی شود و برنامه خاصی در این زمینه باشد، جهاد دانشگاهی در سال 61 مسابقات دانشجویی قرآن را در کشور پایهگذاری و کانونهای قرآن و عترت را در دانشگاههای سراسر کشور تأسیس کرد.
رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور ادامه داد: این مسابقات از سال 61 شروع شد و هر سال نیز بدون اینکه حمایت خاصی شود، براساس تکلیف ادامه داشت و جلو آمد تا اینکه در سال 80 از محل تجمیع دبیرخانه مسابقات و همینطور کانونهای قرآن، به عنوان مرکز فعالیت قرآنی دانشجویان، نهادی در جهاد دانشگاهی در فضای کوچک و با امکانات بسیار محقر تأسیس شد، اما هماکنون به برکت قرآن و تلاشی که مجموعه همکاران ما داشتند، این نهاد تبدیل به یک سازمان بزرگ شده است که در همه زمینهها فعالیت میکند و به جز بحث فعالیتهای دانشجویی، در بحث تأسیس ایکنا که اولین و تنها خبرگزاری تخصصی قرآن در جهان اسلام است، همت گماشت که به خوبی فعالیت میکند. همینطور مرکز رشد، پژوهشکده مطالعات میانرشتهای قرآن کریم، مرکز آموزشهای تخصصی حرفهمحور و در آینده بسیار نزدیک نیز افتتاح مرکز تولیدات چندرسانهای "مبین" را خواهیم داشت که همه اینها بدون اینکه تکلیفی بر عهده جهاد، گذاشته باشند و بدون اینکه بودجهای به آن تخصیص داده باشند، کاملا خودجوش و براساس رسالتی که خود عزیزان جهاد دانشگاهی احساس میکردند، تأسیس شده و نتیجه نیز داده است.
صابرفرزام در پایان تصریح کرد: میتوان گفت بیانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با بحث "آتش به اختیار" در حوزه فرهنگی داشتند، یکی از سردمداران این قضیه، جهاد دانشگاهی است که بدون اینکه تکلیفی شود براساس احساس نیاز و تکلیف یک فعالیت فرهنگی را بنیان گذاشته است که برکات آن مشهود است و به خاطر همین امر میتوان با قدرت گفت که اگر اتفاقات خوبی در این نهاد رخ میدهد، مصداق بارز این آیه شریفه است که جهاد دانشگاهی از ابتدا "أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ" بوده است.