دومین مدرسه بهاری گروه فیزیک مواد پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف با حضور چهار دانشمند برجسته بین المللی علم فیزیک آغاز به کار کرد.دومین مدرسه بهاری گروه مواد پیشرفته دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف از امروز ششم اردیبهشت ماه با عنوان «پدیده های کوانتومی تکوینی در گرافین» در دانشگاه گشایش یافت و تا روز سه شنبه هشتم اردیبهشتماه ادامه خواهد داشت.
پروفسور «می کیتو کوشینو» استاد دانشگاه توهوکو کشور ژاپن، پروفسور «الکساندر گرونایز» از دانشگاه کلن کشور آلمان، پروفسور «سید رقیب حسن» از انستیتو علوم ریاضی مدرس هندوستان و پروفسورکنستانتین نووسلوف از دانشگاه منچستر انگلستان از مدرسان این برنامه آموزشی هستند.
بنا بر این گزارش؛ بیش از ۱۷۰ دانشجوی دکتری فیزیک و بیش از ۳۰ نفر عضو هیات علمی در این مدرسه شرکت کرده اند.
در این رویداد علمی آموزشی سه روزه، مبحث «خواص الکترونیکی و اپتیکی مواد دو بعدی» توسط پروفسور نووسلوف، «مقدمه ای بر فیزیک گرافین و حالتهای مرزی آن» توسط پروفسور کوشینو، موضوع «اسپکتروسکوپی مواد دو بعدی با استفاده از تابش سنکروترون» توسط پروفسور گرونایز و «مقدمه ای بر روش های خوشه ای کوانتومی» توسط پروفسور حسن تدریس خواهد شد.در حاشیه برگزاری مدرسه بهاری «پدیده های کوانتومی تکوینی در گرافین»، پروفسور کنستانتین نووسلوف در سالن جابربن حیان دانشگاه صنعتی شریف به ارائه سخنرانی عمومی خود با موضوع «مواد در سرزمین مسطح» پرداخت و به زبانی ساده، ویژگیها و کاربردهای گرافین را برای دانشجویان و استادان حاضر در جلسه توضیح داد.
وی که تبعه کشور روسیه است و اکنون ریاست انستیتو گرافین دانشگاه منچستر را برعهده دارد در سال ۲۰۱۰ و در سن ۳۶ سالگی به همراه استادش دکتر آندره گایم، جایزه نوبل فیزیک را دریافت کرد و نام خود را به عنوان جوان ترین برنده جایزه نوبل که دارای تابعیت روسیه است، ثبت کرد. این جایزه به پاس تحقیقات ابتکاری این دو دانشگر در زمینه ساخت ماده دو بعدی گرافین به آنها تعلق گرفت.
پروفسور نوولسوف که به همراه دیگر میهمانان جهت دیدار با دکتر فتوحی در دفتر ریاست دانشگاه حاضر شد، از حضور در دانشگاه صنعتی شریف ابراز خوشحالی کرد و در خصوص دیدار با دانشجویان و سوالات دانشجویان گفت: من تحت تاثیر سوالات دانشجویان شریف قرار گرفتم. سطح علمی دانشجویان این دانشگاه در حد مطلوبی است و امیدوارم که مسئولین دانشگاه شریف با برگزاری چنین برنامههای علمی به پیشرفت و بهبود وضعیت علمی این دانشجویان مشتاق کمک کنند.