چاپ سیلیکون روی کاغذ به کمک لیزر

تحقیقات اخیر انجام گرفته بر روی مدار های الکترونیکی انعطاف پذیر بر روی ترکیبات متنوع مواد آلی و جوهر های اکسید فلزی تمرکز داشته است که خصوصیت برتر آن ها چاپ پذیری این دسته از مواد است.

اخیرا گروهی از محققان دانشگاه فنی مهندسی دلفتDelft University of Technology  در هلند که پیشگام در تولید سیلیکون چند بلوری استفاده شده در مدار های الکترونیکی هستند موفق به تولید قطعه ای شدند که مستقیما به کمک لیزر از جوهر مایع سیلیکون درست شده است.

از شرایط لازم برای چاپ سیلیکون بر روی قطعه حرارتی نزدیک به 350 درجه سانتی گراد است که بسیاری از قطعات انعطاف پذیر موجود تحمل همچین درجه حرارتی را ندارند ولی محققان روشی جدید ابداع کردند که نیازی به این درجه حرارت نداشته باشد. این روش تبدیل مستقیم سیلیکون به پلی سیلیکون است که در مجله فیزیک به چاپ رسیده است.

ریوایچی ایشی هارا Ryoichi Ishihara ، سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه دلفت در این زمینه می گوید:این کار بسیار ساده است، در ابتدا لایه ای از پلی سیلیکون را بر روی برگه ای پخش می کنیم و سپس به کمک لیزر آن لایه گرما دیده می شود (همانند تکنولوژی استفاده شده در صفحه نمایشگر تلفن های هوشمند). مدت زمان گرما دیدن این برگه با لیزر، چند ده نانو ثانیه است. آزمایش مقدار رسنایی این برگه نشان می دهد که این برگه چاپ شده به کمک لیزر عملکرد رسانایی مشابه نسبت به پلی سیلکون های عادی دارد.

از ویژگی ها این ترانزیستورها می توان به تولید سریع، ارزان قیمت بودن و انعطاف پذیری اشاره کرد. ایشی هارا آینده این پروژه در بهبود فرآیند تولید ترانزیستور ها و حذف لایه های سیلیکونی اضافی در روند ساخت آن ها دانست. آینده این طرح می تواند در حسگر های پزشگی و سلول های خورشیدی گسترش یابد.