کشف نفت با کوانتوم

آنچه که تیمی از محققان در بریتانیا موفق به ارایه آن شده اند یک دستگاه کوانتومی است که با نام «جاذبه سنج» شناخته می شود. این فناوری جدید از اتمهای سرد برای اندازه گیری دقیق قدرت جاذبه و کشش استفاده می کند. از این رو می توان این دستگاه را در صنایع مهم و زیربنایی نظیر نفت و مواد معدنی به کار گرفت. از آن گذشته محققان به این نوآوری به عنوان شروعی چشمگیر برای بهره برداری تجاری از فناوریهای مبتنی بر دانش کوانتوم نگاه می کنند.

با نگاه دقیق تر می توان دریافت که این دستگاه جدید در واقع مدلی کوچک از یک روش مؤثر برای تشخیص امواج جاذبه ای تولید شده توسط سیاه چاله هاست.

این جاذبه سنج توانایی آن را دارد که قدرت میدانهای کششی را که توسط هر جسمی ایجاد می شود به دقت اندازه گیری کند. این اندازه گیری توسط ابرهایی از اتمهای روبیدیوم سرد به عنوان حسگر صورت می گیرد.

گرمی ملکولم بنیانگذار و مدیرعامل شرکت M Squared در گلاسکو که با همکاری تیمی از محققان دانشگاه بیرمنگام این فناوری را ارایه کرده می گوید: حالا به این ایده به عنوان یک فناوری کاربردی نگاه می کنیم که در حال رسیدن به یک فناوری تجاری است.

اکنون شرکتهای فعال در عرصه نفت و گاز به استفاده از این فناوری علاقمند شده اند زیرا این دستگاه کوانتومی قابلیت آن را دارد که نقشه دقیقی از رسوبات معدنی و ذخایر پنهان نفت و گاز را نشان دهد. چنین قابلیتی ناشی از یک نکته مهم است و آن اینکه مواد معدنی با چگالی بیشتر کشش جاذبه ای قوی تری دارند.

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : newscientist

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا