نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استفاده از مغزهای آزمایشگاهی برای بازسازی آسیب آلزایمر

تعداد مبتلایان به زوال عقل در انگلیس حدود 800 هزار نفر تخمین زده می شود و انتظار می رود که طی چند دهه آینده و با افزایش جمعیت سالمندان این کشور، بر تعداد بیماران نیز افزوده شود. دانشمندان هنوز درخصوص علل اساسی بروز بیماری تردید دارند و روش درمانی موثری برای این بیماری وجود ندارد.

مزرعه ای برای پرورش بخش های آسیب دیده مغز

محققان دانشگاه استون در بیرمنگام برای توسعه تحقیقات در حوزه زوال عقل، میکرومغزهایی را در آزمایشگاه تولید کرده اند. میکرومغزها (micro-brains) که درحال حاضر تنها به اندازه 2 میلیمتر رشد می کنند، می توانند در تحقیقات مرتبط با نحوه شکل گیری زوال عقل و توسعه داروهای جدید مورد استفاده قرار بگیرند.

این اندام های مینیاتوری از سلول های پوست انسان ساخته می شوند؛ این سلول ها از قابلیت تبدیل شدن به نورون ها برخوردار بوده و با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی به خوشه هایی تبدیل می شوند که ظاهری شبیه ساختار مغز دارند.

دانشمندان انگلیسی از این میکرومغزها برای آزمایش روش های جدید درمان یا نظارت بر روند پیشرفت بیماری آلزایمر استفاده می کنند؛ اما درعین حال معتقدند که می توان در آینده، از این مغزهای آزمایشگاهی برای رشد بافت مغز استفاده کرده و آن را به مناطق آسیب دیده ناشی از آلزایمر، پیوند زد.  

اگرچه این بافت جدید قادر به احیای خاطرات قدیمی نخواهد بود، اما می تواند روند دژنراسیون (تحلیل بافت مغزی) ناشی از بیماری آلزایمر را متوقف کند.

پروفسور ادیک رافائیلوف (Edic Rafailov) از دانشگاه استون در بیرمنگام تأکید کرد: در تلاش هستیم که شرایط برقراری ارتباط و رشد نورون ها را فراهم کنیم تا در نهایت بتوانیم بخش های آسیب دیده مغز – ناشی از بیماری های مختلف از جمله زوال عقل – را جایگزین کنیم.

رافائیلوف افزود: در زوال عقل، بخشی از مغز به درستی کار نمی کند، اگر بتوان بخش آسیب دیده را با بافت سالم جایگزین کرد، می توان فرد بیمار را به زندگی عادی بازگرداند.  

اریک هیل، مدیر برنامه سلول های بنیادی در دانشگاه استون نیز خاطر نشان کرد: درحال ساخت بافتی هستیم که درست مانند بافت واقعی مغز عمل می کند. اما در این مسیر با چالش های مختلفی روبرو هستیم؛ بجز دشواری های ساخت بافت مغز انسان و بازسازی شرایط مشابه آلزایمر در مغز افراد سالمند، به روش جدیدی برای سرعت بخشیدن به فرآیند پیری در این مغزهای آزمایشگاهی نیاز داریم تا بتوانیم درک بهتری از نحوه پیشرفت بیماری داشته باشیم.

در این پروژه طیف وسیعی از متخصصان از جمله زیست شناس سلول های بنیادی، متخصصان علوم اعصاب، فوتونیک و فیزیکدانان فعالیت می کنند.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: telegraph

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل