جهاددانشگاهی باید انقلابی بماند

به گزارش سیناپرس به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی ،رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی،  به مهمترین رسالت این نهاد انقلابی اشاره کرد و افزود:‌ جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد علمی و فرهنگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به منظور ایجاد دانشگاه اسلامی، اعتلای خودباوری و تحقق مطالبه امام خمینی(ره) از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور تاسیس شد و در طول سال‌ها نیز ماموریت‌های گوناگونی را در سطح دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و جامعه پیگیری کرده است. در واقع تربیت جوانان مؤمن‌، انقلابی، وطن‌خواه و کارآمد مهمترین رسالتی است که این نهاد انقلابی بر عهده داشته و دارد. در ارزیابی منصفانه فعالیت‌های جهاددانشگاهی، دستاوردهای این نهاد را باید با رسالت اصلی آن تطبیق دهیم و ببینیم چه میزان به سمت این رسالت بزرگ حرکت کرده‌ است.
وی در ادامه تصریح کرد: طبیعتا شناخت صحیح این رسالت است که راه آینده را به ما نشان می‌دهد و نقاط قوت و ضعف ما را آشکار می‌کند. بنابراین توصیه اکید من به همه برادران و خواهران جهادگر این است که به طور جدی به این رسالت مهم توجه داشته باشند و همین توجه است که می‌تواند امروز جهاد دانشگاهی را تثبیت و آینده این نهاد را تضمین کند.
رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی همچنین افزود: بر همین اساس همه ما باید توجه کنیم که اولا بدون حفظ روحیه انقلابی غیر ممکن است بتوانیم در تربیت جوانان انقلابی گام برداریم و ثانیا نباید انجام این رسالت بزرگ را با مشغولیت به فعالیت‌های غیرضروری و یا سایر فعالیت‌های زائد کمرنگ کنیم.
دکتر منتظری درخصوص میزان ماندگاری روحیه جهادی در میان اعضای جهاد دانشگاهی نیز گفت:‌ وقتی ما با اعضای این نهاد به صورت فردی مواجه می‌شویم، خوشبختانه در مجموع این روحیه را در اعضا می‌بینیم. اما از نظر سازمانی نگرانی‌هایی وجود دارد که مبادا این سازمان از رسالت‌ اصلی خود دور بماند. بدون شک مشارکت قاطبه اعضای جهاد دانشگاهی در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند ماندگاری روحیه جهادی را در این نهاد تضمین  کند. خلاصه اینکه جهاد دانشگاهی نباید به یک سازمان اداری یا اقتصادی تبدیل شود. همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی فرمودند: "این نهاد انقلابی است و باید انقلابی باقی بماند".
رییس سابق جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه آینده جهاد باید برآمده از جوهر اصلی این نهاد انقلابی باشد، خاطرنشان کرد: عمده نگرانی این است که جهاد دانشگاهی از رسالت خود فاصله بگیرد. البته بخشی از این وضعیت که ما را دچار نگرانی می‌کند، به خاطر شرایطی است که از بیرون بر این مجموعه تحمیل می‌شود،‌ بخش دیگر به دلیل فراموشی و گم کردن راه است و بخش سوم نیز به دلیل فاصله گرفتن از خرد جمعی و ارزش‌های انقلابی است؛ اگر چه در زمینه حفظ ارزش‌های انقلابی، ما هنوز پیشروتر از دیگران هستیم.
دکتر منتظری در ادامه به تاریخچه تاسیس و فعالیت‌های پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی که خود هم‌اکنون ریاست آن را بر عهده دارد، اشاره کرد و گفت: این پژوهشکده در سال 1379 تاسیس شد و فعالیت خود را با پژوهش‌های کابردی در حوزه سلامت آغاز کرد، ضمن اینکه شرایطی را فراهم کرد که محققان و پژوهشگران در چارچوب وظایف و علایق خود بتوانند در یک فضای علمی و عاری از روابط دیوان‌سالار، تنفس در یک نهاد انقلاب اسلامی را تجربه کنند.
وی در ادامه تاکید کرد: پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی در طول سال‌های تاسیس توانسته است به یک مرجع معتبر در حوزه سنجش سلامت تبدیل شود و به طور مستقیم و غیر مستقیم در بومی‌سازی ده‌ها و صدها ابراز سنجش سلامت مشارکت داشته است. ما برای اینکه به سایر محققان و پژوهشگران در این حوزه کمک کنیم، پایگاهی‌ را با عنوان"بانک اطلاعاتی ابزارهای سنجش سلامت و کیفیت زندگی" طراحی کردیم که این پایگاه به صورت رایگان و با رعایت همه حقوق مالکیت معنوی در دسترس پژوهشگران قرار گرفته است و این اولین باری است که پایگاهی معتبر و علمی در حوزه ابزارهای سنجش سلامت در کشور راه‌اندازی می‌شود.
این دانشمند جهادگر همچنین به مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده در این پژوهشکده اشاره کرد و گفت: پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی یکی از مراجع اصلی و مهم مطالعات کیفیت زندگی وابسته به سلامت در کشور شناخته می‌شود و امروزه طرف مشاوره‌ ده‌ها و صدها محقق در کشور است. در همین راستا بسیاری از دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران به این مرکز رجوع می‌کنند.
دکتر منتظری با اشاره به مهمترین پروژه‌های انجام شده در پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: پروژه‌های علمی زیادی در این پژوهشکده انجام شده است؛ عنوان پاره‌ای از طرح ها عبارت از ارزشیابی برنامه کشوری پیشگیری و کنترل فشار خون بالا، سلامت از دیدگاه مردم ایران،طراحی مدل دسترسی جغرافیایی به مراکز آزمایشگاهی تشخیص پزشکی کشور ایران،بررسی سیاست‌ها، قوانین و برنامه‌های موجود مرتبط با سلامت زنان جمهوری اسلامی ایران ،بررسی میزان رضایتمندی جامعه تحت پوشش بیمه تکمیلی در بنیاد شهید و امور ایثارگران از خدمات بیمه‌ای است.
وی ادامه داد: اخیرا نیز چند طرح ملی با عنوان طرح ملی سنجش سواد سلامت ایرانیان،بررسی میزان تمایل مردم ایران به فرزندآوری در سطح شهر و روستا،طرح سنجش سلامت روان در ایران و میزان شادکامی مردم ایران را به پایان رسانده‌ایم و هم اینک پروژه‌ای را در دست داریم که از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور پیشنهاد شده است؛ عنوان این طرح  "عدالت در سلامت" است که به بررسی نابرابری‌های اجتماعی در سلامت می‌پردازد. در صورت تصویب نهایی، این طرح را در سال جاری انجام خواهیم داد.
دکتر منتظری در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌ای برای مطرح کردن فعالیتهای پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی به عنوان یک برند یا نشان در حوزه فعالیت‌های این پژوهشکده دارید، گفت: خواهشمندم از این واژه استفاده نکنید. این واژه مربوط به دنیای تجارت و بازاریابی است. در بازار صاحبان کالا می‌خواهند با مطرح کردن نشانه‌ها و نمادها، کالای خود را به صورت فراگیر به فروش برسانند، در حالی که در جهاد دانشگاهی ما به دنبال الگوسازی هستیم. بنابراین اصولا ترکیب واژه‌ برند با جهاد دانشگاهی یک نوع تناقض است.
رییس سابق جهاد دانشگاهی در پایان خاطرنشان کرد: اگرما قصد داریم با استفاده از نام جهاد دانشگاهی، فرهنگ جهادی را گسترش دهیم، باید از واژگان مناسب خود استفاده کنیم و فراموش نکنیم کسانی که از هویت اصلی خود غافل می‌شوند و یا آن را به تدریج تغییر می‌دهند و از فرهنگی که در آن رشد و نمو کرده‌اند، فاصله ماهوی می‌گیرند، عاقبت خوشی نخواهند داشت. افتخار ما در طول سال‌های حیات این نهاد پربرکت و مولد این بوده است که با تمسک به نام ارزشمند جهاد دانشگاهی حضوری مؤثر در عرصه‌های فرهنگی و علمی کشور داشته باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا