تهدید اسپیس ایکس برای روسیه

به گزارش سیناپرس به نقل از اسپاش، مقامات روسی، حداقل به صورت ظاهری خود را از این تهدید بی‌اطلاع نشان می‌دادند. حتی سال گذشته مسئولان فضایی این کشور تلاشهای اسپیس ایکس را برای ساخت راکت بازگشت‌پذیر به منظور کاهش قیمتها نادیده گرفتند. اما به نظر می‌رسد این روند در سال جاری و با استفاده‌ی اسپیس ایکس از راکتهای استفاده شده در پروازهای قبلی، رو به تغییر است.

اخیرا ایگور کوماروف (Igor Komarov)، مدیر اجرایی سازمان فضایی روسیه، روسکاسموس (Roscosmos) در مصاحبه‌ای که در وبسایت این سازمان منتشر شده اسپیس ایکس را تهدیدی جدی برای صنعت پرتابهای فضایی این کشور خوانده است. بر همین اساس وی برنامه‌ای را که روسیه بر اساس آن در 5 سال آینده با اسپیس ایکس رقابت خواهد کرد تشریح کرد.

به گفته‌ی کوماروف، به طور خلاصه روسیه قصد دارد برای کاهش قیمتها و ایجاد توانایی رقابت با اسپیس ایکس بر سر هزینه‌ها تلاش کند. بر این اساس طی 5 سال آینده این کشور توسعه‌ی راکت Soyuz 5 را نهایی خواهد کرد. ظرفیت حمل محموله‌ این راکت مشابه فالکون 9 است و نسبت به مدلهای قبلی خانواده‌ی سایوز پیچیدگی کمتری دارد. کوماروف می‌گوید روسیه به کمک این راکت هزینه‌ پرتابهای خود را تا 20 درصد کاهش می‌دهد و امیدوار است که اسپیس نتواند در 5 سال آینده هزینه‌ی پرتاب راکتهای بازگشت‌پذیرش را بیش از 15 تا 20 درصد کاهش دهد.

اما این استراتژی روسیه با یک نقص جدی مواجه است. با اینکه اسپیس ایکس نسبت به کاهش هزینه‌ی راکتهای استفاده‌شده‌اش محافظه کار بوده، اما از یک تخفیف 30 درصدی برای مشتری اولین راکت استفاده‌شده‌ خود خبر داده است. این حرکت به نظر نقطه‌ شروعی برای پایینتر بردن قیمتها محسوب می‌شود.

5 سال پیش و در سال 2012، اسپیس ایکس فقط 3 بار راکت فالکون9 را پرتاب کرده بود که تمام این پرتابها آزمایشی بودند. اما از آن زمان تاکنون این شرکت 36 بار این راکت را پرتاب و سه بار آن را بروزرسانی کرده است. ضمن اینکه مدل نهایی که اواخر امسال یا اوایل سال 2018 آماده می‌گردد با هدف کاهش بیشتر هزینه‌ها و افزایش تعداد پرتابهای قابل انجام با یک راکت طراحی شده است. اگر اسپیس ایکس توانسته طی 5 سال چنین پیشرفتی داشته باشد، بعید است که تا سال 2022 تنها بتواند بین 15 تا 20 درصد قیمتهایش را کاهش دهد؛ کارشناسان حتی تا 50 درصد کاهش قیمت را نیز از جانب اسپیس ایکس پیش‌بینی کرده‌اند.

شاید تنها شانسی که روسیه در این رقابت دارد شکستهای اسپیس ایکس در پرتاب باشد. این شکستها در سالهای 2015 و 2016 رخ داده‌اند و اگر این روند در سالهای آتی نیز ادامه داشته باشد ممکن است مشتریان را به سمت روسیه سوق دهد؛ اگرچه به هرحال انتظار برای شکست رقیب، استراتژی مناسبی به نظر نمی‌آید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا