زمین تا 2100 به نقطه اوج گرما می رسد

گرم شدن 2 درجه سانتیگرادی کره زمین اغلب به عنوان "نقطه اوج" مطرح می شود و مردم باید از طریق محدود کردن انتشار گازهای گلخانه ای، حداکثر تلاش خود را برای پیشگیری از این اتفاق انجام دهند.

مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه واشنگتن انجام شده نشان می دهد، تنها 5 درصد احتمال وجود دارد که زمین 2 درجه سانتیگراد یا کمتر گرم شود. همچنین احتمال گرم شدن زمین کمتر از 1.5 درجه سانتیگراد تنها 1 درصد است؛ هدفی که در توافقنامه پاریس 2016 تعیین شده بود.

آدریان رافتری، استاد آمار و جامعه شناسی دانشگاه واشنگتن و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: تجزیه و تحلیل های ما نشان می دهد، دستیابی به این هدف قابل دستیابی است، اما تنها از طریق تلاش های عمده و پایدار در تمام جهات طی 80 سال آینده.  

رافتری افزود: آنالیزهای ما با تخمین های قبلی سازگار است، اما این مطالعه نشان داد که اتفاق افتادن پیش بینی های خوش بینانه، تقریبا بعید است و باید با واقعیت ها مواجه شویم.

(تصویر: NOAA)

جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی Intergovernmental Panel on Climate Change شامل نرخ های آتی گرم شدن کره زمین براساس 4 سناریوی انتشار کربن است. این سناریوها، طیف مختلفی از انتشار کربن – از "کسب و کارهای متداول" تا انتشار کربن از سوی اقتصادهای درحال رشد و تأثیرات جهانی گذار از سوخت های فسیلی – را شامل می شوند.

رافتری معتقد است: گزارش IPCC بقدر کافی شفاف و گویا بوده و نشان داد که این سناریوها، پیش بینی نبودند. بزرگترین مشکل با این سناریوها این است که احتمال وقوع آنها چقدر است و آیا طیف وسیعی از احتمالات را در اختیار شما قرار می دهند یا به چند مثال بسنده می کنند.

در مطالعه اخیر، محققان بر 3 مقیاس متمرکز شدند که سناریوهای مربوط به انتشار آتی کربن را دربرمی گیرد: کل جمعیت جهان، تولید ناخالص داخلی (GDP) به ازای هر فرد و میزان کربن منتشر شده برای هر دلار فعالیت اقتصادی که به عنوان شدت کربن (carbon intensity) شناخته می شود.

با استفاده از پیش بینی های آماری برای هر 3 مقیاس براساس داده های 50 سال گذشته در کشورهای مختلف جهان، میانگین دمایی 3.2 درجه سانتیگراد گرم شدن کره زمین تا سال 2100 و احتمال 90 درصدی است که دمای زمین طی قرن جاری بین 2 تا 4.9 درجه سانتیگراد افزایش پیدا خواهد کرد.

نتایج این مطالعه در Nature Climate Change منتشر شد.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: futurity

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا