نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جذب کربن و کاهش آلودگی هوا

به گزارش سیناپرس و به نقل از پژوهشگاه مواد و انرژی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، این پروژه پژوهشی که در صنعت برق کشور و نیروگاه‌های توربین گاز کاربرد دارد، به‌منظور افزایش بازدهی و کاهش آلودگی هوا انجام می‌شود.
 این پژوهش که نمونۀ مورد مطالعاتی آن در سیکل نیروگاه توربین گازی شهید زنبق یزد صورت گرفته، با راهنمایی دکتر «حسین قدمیان» و دکتر «مجتبی بیگ‏‌زاده» و مشاورۀ دکتر «محمد امینی» انجام شده است.
میلاد خودسیانی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته مهندسی انرژی‏های تجدیدپذیر پژوهشگاه و مجری این طرح گفت: «در این تحقیق به بررسی افزایش راندمان سیکل‌های واقعی عملکرد توربین گاز بر اساس تحلیل فنی عملکرد سیکل‏های توربین گازی در وضعیت خارج از شرایط طراحی پرداخته شده است. همچنین به منظور کاهش میزان نشر گاز کربن‏ دی‌اکسید، موضوع استفاده از سوخت‌های جایگزین و جذب کربن نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند. هر کدام از سه موضوع تحلیل فنی عملکرد سیکل‏های توربین گازی در وضعیت خارج از شرایط طراحی، استفاده از سوخت جایگزین و استفاده از جذب کربن، به تنهایی در مطالعات پیشین مورد بررسی قرار گرفته‌‏اند، اما به صورت بررسی همزمان این سه موضوع در کنار هم، یک موضوع جدید است. شبیه‏سازی Off-design  سیکل توربین گاز با استفاده از نرم‏افزار MATLAB انجام شد. برای این شبیه‏سازی احتیاج به استخراج معادلات منحنی‌های مشخصه کمپرسور و توربین بود که با استفاده از نرم‏افزارهای اکسل و دیجیتایزر، انجام شد. ب

ا اندازه‏گیری میدانی در محل نیروگاه، صحت مدل‏سازی انجام‌‌شده مورد تأیید قرار گرفت. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، استفاده از سوخت 100% متانول به عنوان سوخت مصرفی واحد، بیشترین افزایش راندمان را در پی خواهد داشت. استفاده از این سوخت باعث افزایش 1/112% راندمان سیکل می‏شود. همچنین استفاده از سوخت پایه سیکل، کمترین میزان مصرف سوخت و کمترین دبی جرمی CO2 حاصل از احتراق را در پی دارد. با استفاده از روش جذب شیمیایی کربن با حلال مونواتانول‏آمین، بین حالات بررسی‌شده، در حالتی که قطر و ارتفاع برج جاذب به ترتیب 3/5 متر و 10 متر باشند می‏توان تا 50/818% از دی‏اکسیدکربن تولیدی را جذب کرد. همچنین ارتفاع و قطر برج تفکیک در میزان جذب تأثیر چندانی ندارد. کمترین مقدار دی‌اکسیدکربن نشرشده به ازای تولید توان  15/5MW، مربوط به احتراق با سوخت گاز طبیعی و استفاده از برج جاذب با ارتفاع 10 متر و قطر 3/5 متر و همچنین برج تفکیک با قطر 1/5 متر و ارتفاع 5 متر است که برابر با 2/136kg/s  اندازه‌گیری می‌شود.»

غزال غضنفری
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل