مطالعه ساختار ژنتیکی کتان

گیاه کتان و محصول مشهور آن ، نقشی مهم در صنایع مختلف امروز و به ویژه صنعت نساجی و پوشاک ایفا می کند . به تازگی تیمی از پژوهشگران بین المللی ، تحت نظر دانشمندانی از کشور چین ، موفق به ترسیم ساختار ژنتیکی و توالی ژنوم گیاه کتان بومی مناطق مرتفع شدند . این موضوع ، موفقیتی بزرگ در شناسائی ساختار ژنتیکی این گیاه به شمار می رود .

در همین زمینه ، روز گذشته آکادمی علوم کشاورزی چین Chinese Academy of Agricultural Sciences (CAAS) اعلام کرد : " پژوهش توالی ژنوم و بازسازی و قرینه سازی AtDt از قوزه پنبه که بخش مهمی از کشت کتان در سراسر دنیا به شمار می رود ، سبب به دست آمدن اطلاعات جدید از روند تکاملی این گیاه شده است . "

لی فو گو وانگ Li Fuguang یکی از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی در ارتباط با اهمیت یافته های فوق الذکر اعلام کرد : " نتایج به دست آمده تنها بخش های چند گانه کاشت این گیاه را پشتیبانی نکرده و این مطالعات در روند انتخاب دانه های مورد استفاده در کشت این گیاه نیز بسیار تاثیر گذار است . "

در خاتمه لازم به توضیح است که این مطالعات با کمک و همکاری مراکز علمی و پژوهشی متعددی از سراسر دنیا انجام شده است که برخی از مهمترین این مراکز عبارتند از : دانشگاه پکن Peking University ، مرکز پژوهشی BGI-Shenzhen ، دانشگاه وو هان Wuhan University و مرکز تحقیقات کشاورزی دشت های جنوبی  Southern Plains Agricultural Research Center که تحت نظر اداره کشاورزی ایالات متحده آمریکا U.S. Department of Agriculture اداره می شود .