به گزارش سیناپرس به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد اصفهان، دکتر مهدی فیض، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: رسالت اصلی جهاددانشگاهی ایجاد تحول فرهنگی در محیط دانشگاهها و مراکز آموزش عالی بوده است.
وی افزود: همه فعالیتهای جهاددانشگاهی باید در راستای تحول فرهنگی باشد، یعنی حتی فعالیتهای آموزشی و پژوهشی این نهاد باید با رویکرد فرهنگی و در راستای تحول فرهنگی انجام شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در واقع در حوزه پژوهش باید یک جریان و تحرک جدید ایجاد و نیروها را بسیج کنیم و به نیروهای دانشگاهی جهت و انگیزه بدهیم تا یک کار فرهنگی در حوزه پژوهش انجام شود.
وی افزود: در زمینه فعالیتهای آموزشی باید یک جریان سازی آموزشی شکل گیرد و رشتههایی ایجاد و دانشجویانی جذب کینم که در نظام آموزش عالی کشور تحول آفرین و جریان ساز باشند.
وی گفت: متاسفانه ما از این مقوله فاصله گرفتهایم، یعنی بهطور مثال اکنون هدف فعالیتهای پژوهشی و آموزشی جهاد، خود امر آموزش و پژوهش شده است و دیگر جریان ساز و تحول آفرین نیست و اگر برخی حرکتها نظیر پژوهشکده رویان در کشور انجام شده، این مهم در یک دورهای تحول پذیری کرده، اما در درازمدت به فعالیت عادی بدل شده و تحول آفرینی و جریان سازی اولیه آن کم رنگ شده است.
دکتر فیض بیان کرد: مدیران ارشد جهاددانشگاهی باید همه فعالیتهای جهاد را با رویکرد فرهنگی باز تعریف و باز طراحی کنند که در این شرایط امکان دارد برخی فعالیتها کنار گذاشته و برخی فعاالیتهای جدید جایگزین شود.
وی در خصوص دلایل دور شدن جهاددانشگاهی از رسالت اصلی خود، گفت: در این زمینه عمدی از سوی مدیران ارشد سازمان در کار نبوده است، بلکه میتوان گفت برخی فشارها و مشکلات مالی سبب شده که جهاد برحسب اضطرار و برای رفع نیازهای مالی خود به طور ناخواسته و تدریجی به سمت فعالیتها و ارایه خدماتی مردم پسند برود و از رسالت اصلیاش فاصله بگیرد.
معاون سابق فرهنگی جهاددانشگاهی تصریح کرد: اگر جهاد به رسالت اصلی خود باز گردد، طبعا نظام و حاکمیت هم بیش از پیش خود را در تامین و رفع نیازهای مادی جهاد مسوول میداند و نیازهای و مشکلات مالی جهاد رفع خواهد شد.
وی در ادامه به نقش جهاد در اجرای نقشه جامعه علمی کشور، گفت: اگر ما نقشه جامع علمی کشور ا به عنوان یک پازل دار نظر بگیریم، جهاددانشگاهی میتواند بخشی از تکههای این پازل را برعهده بگیرد، اما اگر جهاددانشگاهی عهده دار تکمیل ۱۰ قطعه از این پازل شد، این دیگر به آن معنا نیست که این نهاد در تکمیل آن ۹۰ قطعه دیگر ماموریت و وظیفهای ندارد، بلکه به نظر من جهاد در این مقطع باید سایر دستگاهها را به گونهای تحریک و تحرک فکری لازم را به آنها القاء کند که آن ۹۰ قطعه دیگر را تکمیل کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با شاره به نقاط قوت و ضعف جهاد دانشگاهی، گفت: وجود نیروهای متعهد به اسلام و انقلاب، متخصص و علمی که توان مدیریت بالایی دارند، یک نقطه قوت و سرمایه برای جهاد است و در عین حال بیتوجهی به رسالت اصلی جهاد میتواند به یک نقطه ضعف بدل شود.
وی در خصوص نقش جهاددانشگاهی در نهادینه کردن گفتمان فرهنگ و مرجعیت قرآن در نظام آموزش عالی کشور، گفت: یکی از فعالیتهای شاخصی که جهاد در این زمینه میتواند انجام دهد، ایجاد جریان تولید علم از متن قرآن است که در این زمینه پژوهشکده میان رشتهای قرآن و علوم جهاددانشگاهی ماموریت دارد تا در حوزههای مختلف علمی و پژوهشی انگیزه و روشمندی لازم را ارایه دهد که چگونه میتوان از متن قرآن برای کسب علم و معرفت جدید و توسعه علمی کشور استفاده کرد. خلاء بزرگی که اکنون جهان علم به آن مواجه میباشد و هیج کشوری، حتی کشورهایی که مدعی هستند بر روی قرآن کار کردهاند، این است که به قرآن کریم به عنوان یک منبع معرفت علمی توجه نشده که در این زمینه انتظار میروید فعالیتهای قرآنی جهاد این مهم را تحقق ببخشد.
No tags for this post.