نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

انجام تحقیقات کاربردی وجه تمایز جهاددانشگاهی با دیگر مراکز پژوهشی

به گزارش سیناپرس، اکبر اسدی در گفت و گو با روابط عمومی جهاددانشگاهی اظهار کرد: توسعه و رشد پایدار در هر سازمانی در گرو رشد متوازن در همه جنبه های آن است و جهاددانشگاهی نیز از این امر مستثنی نیست. این مفهوم حداقل در دو مقیاس "رشد متوازن بین واحدی" و  "رشد متوازن درون واحدی" در جهاددانشگاهی قابل بحث است. 
وی افزود: در حالت اول، مجموعه مدیریت کلان جهاد دانشگاهی در سطح کشور با یک نگاه ملی در پی تعادل بخشی به رشد واحدها و توانمند نمودن همه آنها متناسب با چشم انداز و اهداف کلان این سازمان هستند. در این حالت است که بعضا همکاری‌های بین واحدی جهت بهره مندی از توانمندی های متنوع واحد ها انجام می پذیرد.
رییس جهاددانشگاهی واحد همدان ادامه داد: در حالت دوم که بخشی از قسمت اول محسوب می شود واحد ها پس از انجام تحلیل دقیقی از وضعیتی که در آن قرار دارند، با عنایت به اهداف کلان دفتر مرکزی و نیز بررسی دقیق فرصت ها و تهدید های استان و منطقه اقدام به تدوین برنامه‌هایی برای نیل به رشد متوازن می نمایند. در این مرحله توازن بایستی در بین حوزه‌های مختلف یک واحد صورت پذیرد. با توجه به منابع مالی جهاددانشگاهی باید توجه داشت که این امر به معنای تخصیص بودجه برابر و همزمان به تمامی حوزه ها نیست. بلکه در یک جدول زمانی مشخص و بر اساس صرفه خارجی سرمایه گذاری بایستی به منابع درآمدی تنوع بخشی داد.
وی اظهار کرد: کشور ما ایران به اعتراف بسیاری از اندیشمندان و بر طبق تحلیل های داخلی و خارجی صورت گرفته دارای مزیت های منحصر به فردی است که این ویژگی ها منبعث از تنوع و فراوانی مزیت های استان هاست. در این بین استان همدان نیز با حدود 19491 کیلومترمربع وسعت، دارای 9 شهرستان و همجوار با شش استان از مزیت های شایان ذکری برخوردار است به عنوان مثال در بخش کشاورزی محصولات سیر، سیب زمینی، یونجه، گردو، انگور، ذرت، چغندر و در بخش دام و طیور، صنایع تبدیلی کشاورزی و پرورش ماهی سرد آبی از مزیت نسبی برخوردار است.
رییس جهاددانشگاهی هدان گفت: جهاددانشگاهی واحد همدان با هدف توانمند سازی بخش خصوصی و هم افزایی با ادارات دولتی و تعاونی ها برای ارایه خدمات آموزشی، پژوهشی، پزشکی و فرهنگی به مردم شریف استان همدان گام های موثری را در طول سال‌های گذشته برداشته است.
وی افزود: ارایه خدمات تخصصی در قالب قرارداد انجام معاینات سلامت شغلی با ده ها شرکت، کارگاه و کارخانه، انجام چندین طرح‌ پژوهشی افکار سنجی برای ادارت دولتی، عقد ده ها قرارداد همکاری در حوزه آموزشی با ادارات و سازمان ها همچون شهرداری همدان اداره کل اوقاف، استانداری، شرکت راهداری و حمل و نقل جاده ای، برگزاری همایش کار آفرینی با اداره کل تعاون و همکاری مستمر و سازنده با اتاق بازرگانی استان همدان قسمتی از اقدامات صورت گرفته در حوزه ارتباط با بخش خصوصی، تعاونی و دولتی می باشد. راهکار جهاد دانشگاهی برای همکاری با این بخش ها مبتنی بر تعامل سازنده است و آنها را رقیب خود نمی داند.
اسدی در ادامه بیان کرد: با توجه به شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر اقتصاد مقاومتی، جهاددانشگاهی اقدام به تدوین برنامه‌های متنوعی در این حوزه نموده است. با توجه به این که اشتغال میوه و ثمره کارآفرینی است و کارآفرینی بدون توانمند نمودن جوانان امکان‌پذیر نیست جهاد دانشگاهی واحد همدان نیز در قالب اهداف و برنامه‌های مصوب دفتر مرکزی اقدام به تهیه برنامه‌های توانمند ساز در این زمینه نموده است. به‌عنوان نمونه در تفاهم‌نامه منعقدشده در سال جاری با شرکت شهرک‌های صنعتی، آموزش مؤثر نیروها و کارگران و کارکنان شرکت‌ها و کارخانه‌ها در حوزه‌های مختلف گنجانده‌شده است. در این راستا، در گام اول هدف بر این است تا نیروهای شاغل در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها باراندمان بالاتر نسبت به گذشته به انجام خدمت مشغول باشند و شرکتی با تعدیل ناخواسته مواجه نشود و در گام بعدی بتوانند با مدیرت مطلوب علاوه بر خروج از رکود احتمالی شرایط توسعه کسب‌وکارها نیز فراهم آید.
وی در پایان تصریح کرد: انجام تحقیقات کاربردی وجه تمایز جهاددانشگاهی با دیگر مراکز پژوهشی صرف است و طرح‌های صورت گرفته عمدتا کاربردی و مورد نیاز صنعت است. این امر به جهاددانشگاهی کمک می‌کند تا دستاوردهای پژوهشی این نهاد صرفاً نوآورانه نباشد و دارای ارزش کاربردی برای مراکز تولیدی و صنعتی باشد. یکی از نتایج و برکات این رویکرد امکان برگشت سرمایه به چرخه پژوهش این نهاد و دیگری اعتماد نظام و مسوولان کشوری به جهاددانشگاهی در حل مسایل کشور است. جهاددانشگاهی واحد همدان در سال‌های گذشته با راه‌اندازی مرکز خدمات تخصصی سفال و سرامیک، مرکز تجمیع و تولید محتوای الکترونیک و نیز مرکز مشاوره پیش از ازدواج سعی بر آن داشته تا با ارائه خدمات تخصصی در اجرای برنامه‌های کلان ملی مشارکت نماید. این واحد همچنین آمادگی دارد این‌گونه همکاری‌ها در پروژه‌ای کلان را در تمامی حوزه‌های پژوهشی آموزشی ، فرهنگی و اشتغال‌زایی توسعه دهد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل