نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

با پیگیری ایران، مبارزه با پدیده گرد و غبار به یک مساله بین المللی تبدیل شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، معصومه ابتکار روز دوشنبه در دیدار با آیت الله ابراهیم امینی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، کانون اصلی گرد و غبار را دیگر کشورها دانست و افزود: با تبدیل پدیده گرد و غبار به یک مساله بین المللی مشخص شد که این پدیده درحال گسترش در دنیاست به طوری که گرد و غبار بخش هایی از آفریقا و چین را هم درگیر کرده است.

وی در ادامه، سدسازی های بزرگ ترکیه را از عوامل مهم تشدید بیابانزایی در منطقه دانست و گفت: ترکیه در حال بهره برداری از 15 سد بزرگ بر رودهای جاری در عراق و سوریه به منظور ذخیره سازی 100 میلیارد مترمکعب آب است که با این کار عراق و سوریه را خشک کرده و پدیده گرد و غبار را در منطقه تشدید می کند.
ابتکار همچنین با انتقاد از عمل نکردن عربستان به مسئولیت های خود درخصوص مبارزه با پدیده گرد و غبار در این کشور افزود: عربستان نه تنها به مسئولیت های خود در این زمینه عمل نکرده بلکه هیچ برنامه ای هم برای مبارزه با کانون های گرد و غبار شناسایی شده در این کشور نداشته و هیچ همکاری نیز در این خصوص انجام نمی دهد.

 اجرایی شدن تفاهم نامه ایران و عراق برای مبارزه با پدیده گرد و غبار
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: اوایل دولت یازدهم برای اجرایی کردن تفاهم نامه زیست محیطی با عراق به این کشور سفر کردیم ولی به دلیل همزمانی با حمله داعش به عراق، مسائل امنیتی و جنگ با تروریست ها در اولویت دولت عراق قرار گرفت و مسائل زیست محیطی از دستور کار دولت این کشور خارج شد.
ابتکار افزود: منطقه مرزی میان عراق و سوریه از جمله کانون های اصلی گرد و غبار است که بخش های زیادی از استان های کشورمان را نیز تحت تاثیر قرار می داد که با شکست های داعش در این منطقه، دولت عراق طی ماه های گذشته آمادگی خود را برای اجرایی کردن تفاهم نامه زیست محیطی اعلام کرده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: بر اساس این تفاهم نامه دولت عراق به منظور آموزش کارشناسان عراقی و استفاده از تجربه های ایران در بیابان زدایی، 200 هکتار زمین در حاشیه شهر کربلا برای آموزش روش های مختلف مبارزه با گرد و غبار در اختیار ایران قرار می دهد.
وی افزود: طی روزهای آینده این زمین تحویل مقام های ایرانی شده و اساتید و کارشناسان ایرانی بر اساس سرفصل هایی که تدوین شده است آموزش های لازم را به کارشناسان عراقی ارائه می کنند که این امر گام مهم در مبارزه با کانون های گرد و غبار است.
ابتکار با بیان این که منابع تولید گرد و غبار در عراق بسیار گسترده است گفت: عراق دارای هشت میلیون هکتار زمین خاکی مستعد تولید گرد و غبار می باشد که با اندک بادی به کانون های گرد و غبار در منطقه تبدیل می شود.

محیط بان ها سربازان خط مقدم دفاع از محیط زیست
رئیس سازمان محیط زیست در ادامه با اشاره به روز ملی محیط بان همزمان با سالروز ولادت امام رضا(ع) گفت: محیط بان ها سربازان خط مقدم دفاع از محیط زیست و اقتدا کنندگان به ضامن آهو برای حفاظت از محیط زیست هستند.
وی با برشمردن اقدام های دولت یازدهم در حوزه محیط زیست، این اقدام ها را بسیار امیدوارکننده توصیف کرد و افزود: دولت یازدهم 15 لایحه در رابطه با محیط زیست به مجلس ارائه داده که برخی از لایحه ها از جمله لایحه حفاظت از تالاب ها و هوای پاک به قانون تبدیل شده است.
وی با تاکید بر سیاست گذاری های دولت یازدهم در موضوع های مختلف محیط زیست گفت: تمام بخش های مرتبط با محیط زیست از جمله تالاب ها، مناطق حفاظت شده، آلودگی هوا، گونه های در معرض انقراض، برنامه های دقیق و علمی تدوین و راهبردهای آینده کشور در این بخش ها به طور دقیق تعیین شده است.
ابتکار افزود: سازمان حفاظت محیط زیست در چهار سال گذشته برای کاهش آلایندگی هوا توسط واحدهای صنعتی اقدام به ارتقای استانداردهای زیست محیطی نموده و افزایش نظارت و پایش واحدهای صنعتی را در دستور کار جدی خود قرار داده است.

 تمام طرح های بزرگ دولت یازدهم پیوست زیست محیطی دارد
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: در دولت یازدهم تمام طرح های مهم و بزرگ کشور پیش از اجرا به طور دقیق مطالعات زیست محیطی آنها انجام و آثار آن بر روی محیط زیست به طور دقیق بررسی شده تا آثار مخرب اجرای این طرح ها بر محیط زیست به حداقل برسد.
وی با تاکید بر فرهنگ سازی و آموزش های عمومی برای حفاظت از محیط زیست افزود: در حوزه فرهنگ و آموزش به ویژه به دانش آموزان و کودکان کارهای خوبی صورت گرفته است به طوری که پیش از دبستان کودکان با مسائل محیط زیست به صورت تئوری و عملی آشنا می شوند و آموزش های لازم به آنها داده می شود.
ابتکار با بیان این که دوست داشتن طبیعت یکی از مولفه های سبک زندگی ایرانی اسلامی است اظهار داشت: با توجه به عنایت ویژه دولت یازدهم بر احیای تالاب ها، امروز تمام تالاب های کشور دارای مدیریت و برنامه عملی است که شرایط بسیار امیدوراکننده ای را به وجود آورده که اگر این خط و مشی در دولت دوازدهم نیز ادامه یابد دستاوردهای خوبی در خصوص محیط زیست و احیای تالاب ها خواهیم داشت.
وی تاکید بر این که کشور با مشکلات زیست محیطی بسیار و بحران آب دست به گریبان است ادامه داد: دولت یازدهم در توسعه شبکه فاضلاب و ایجاد تصفیه خانه ها برای افزایش بهره وری آب اقدام های زیادی انجام داده که با وجود عقب ماندگی کشور در این زمینه پیشرفت ها خوبی انجام شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز در سفر به شهر مقدس قم در آیین بزرگداشت روز محیط بان نیز شرکت و سخنرانی می کند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل