آمایش سرزمینی نقطه عطفی در حوزه آموزش است

دکتر باقر لاریجانی در نشست دبیران بوردهای تخصصی و فوق تخصصی با اشاره به اهمیت آموزش تخصصی و فوق تخصصی اظهار کرد: طی حدود 3 سال اخیر تلاش‌های زیادی برای ارتقای حوزه آموزش در تمامی مقاطع صورت گرفته و لازم است تا برای ارتقای آموزش‌ها در سطح تخصصی و فوق تخصصی بوردها همکاری فعالی با معاونت آموزشی داشته باشند.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه 30 ماه از آغاز اجرای برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی می‌گذرد، گفت: ماهیت برنامه‌های آموزشی به گونه‌ای است که اثرات آن در درازمدت مشخص می‌شود؛ ولی علیرغم این مطلب در همین مدت زمان کوتاه شاهد جوشش و ایجاد گفتمان تحولی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هستیم. 

وی افزود: امیدواریم این مسیر در آینده ادامه پیدا کند که ادامه این روند مستلزم همکاری تمامی دست‌اندرکاران حوزه آموزش از جمله بوردهای علوم پزشکی است. 

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: علیرغم حجم کار وسیعی که در حوزه آموزش در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد، مباحث تحول در آموزش و ارتقای دانشگاه‌های علوم پزشکی با جدیت توسط تمامی همکاران در این 30 ماه پیگیری شده است. 

دکتر لاریجانی تصویب آمایش سرزمینی را نقطه عطفی در حوزه آموزش برشمرد و گفت: گسترش‌های آموزش علوم پزشکی در کشور با این مصوبه منطقی‌تر شده و بر مبنای نیاز و همچنین ظرفیت مناطق آمایشی انجام می‌شود. 

وی راه‌اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی را از دیگر برنامه‌های مهم حوزه آموزش ذکر کرد و گفت: در بلندمدت این برنامه تحول عظیمی را در آموزش علوم پزشکی کشور ایجاد می‌کند و باعث می‌شود دانشجویان در دورافتاده‌ترین نقاط کشور بتوانند از دانش اساتید برتر در دانشگاه‌های بزرگ کشور استفاده کنند. 

معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه برنامه نیروی انسانی موردنیاز نظام سلامت برای 10 سال آینده طراحی شده است، خاطرنشان کرد: این موضوع در حیطه تخصص و فوق تخصصی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و امیدواریم با همکاری بوردها و دانشگاه‌های علوم پزشکی این برنامه‌ها اجرایی شود. 

دکتر لاریجانی، واسپاری ماموریت‌های ویژه به دانشگاه‌های علوم پزشکی را یکی از اقدامات مهم طی 30 ماه گذشته ذکر کرد و گفت: با این برنامه ضمن اینکه از ظرفیت دانشگاه‌ها برای ارتقای کل کشور بهره‌برداری می‌شود، دانشگاه‌ها ماموریتی ملی را به انجام می‌رسانند که زمینه‌های ارتقای خود دانشگاه را نیز فراهم می‌آورد. 

معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه اولین بار پس از انقلاب دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی در طی چندماه گذشته اعتباربخشی شدند، اطلاعات روشنی طی این اعتباربخشی از دانشگاه‌ها کسب شده و با این روند گسترش آموزش علوم پزشکی مشروط به تضمین کیفیت آموزش خواهد بود. 

وی به راه‌اندازی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی برای اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم دانشگاه‌ها ارتقاء پیدا کنند باید اعضای هیات علمی ارتقاء یابند. 

دکتر لاریجانی از برنامه ارتقای آزمون‌های علوم پزشکی سخن گفت و اظهار کرد: در این زمینه برخی آزمون‌ها به صورت الکترونیکی، برخی با همکاری مناطق آمایشی برگزار می‌شود و از سال پیش نیز این امکان فراهم شده تا آزمون‌های بین‌المللی در داخل کشور برگزار شود. 

وی افزود: در این بین آزمون‌های مقاطع تخصصی و فوق تخصصی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در کنار تلاش‌هایی که در این 30 ماه شده، ضروری است تا با همکاری اعضای بوردها برنامه‌ریزی مناسبی برای ارتقای این آزمون‌ها صورت گیرد. 

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت آموزش اخلاق حرفه‌ای در تربیت دانشجویان علوم پزشکی، گفت: بوردها می‌توانند در برنامه‌ریزی برای این امر نقش برجسته‌ای داشته باشند. 

دکتر لاریجانی گفت: طی این مدت توجه به حوزه آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بسیار بیشتر شده و آمایش سرزمینی باعث شده تا معاونین آموزشی دانشگاه‌ها با هم تبادل نظر کنند و تحرک چشمگیری در حوزه آموزش ایجاد شود. 

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت،‌ وی در پایان ابراز امیدواری کرد با همکاری بوردها مسیر تحول در آموزش تخصصی و فوق تخصصی ادامه یابد و اثرات این برنامه‌ها در آینده نظام سلامت تحقق یابد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا