به گزارش سیناپرس به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی کردستان سید احسن، با اشاره به اینکه ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت تاکنون در کشور ایجاد نشده است، اظهار کرد: یکی از رسالتهای جهاددانشگاهی ایجاد ارتباط و ایفای نقش به عنوان حلقه واسطه، بین دانشگاه و صنعت است.
وی با تاکید بر لزوم تلاش هر چه بیشتر جهاددانشگاهی در این زمینه، افزود: جهاددانشگاهی با شناسایی اینکه کردستان چه ظرفیتها و چه صنایعی در اختیار دارد، میتواند به دانشگاه برنامه دهد تا آنها محتوای درسی خود را عمیق تر کنند و در جهت مهارت اندوزی و کارآموزی اقدام کنند.
نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران، صنایع دستی، گردشگری، دامپروری و کشاورزی را از جمله ظرفیتهای استان کردستان دانست که جهاددانشگاهی میتواند عامل پیوند این ظرفیتها با دانشگاهها باشد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است، گفت: این خلاء ممکن است به دلیل اشکال دوسویه و عدم تمایل دانشگاهها به همکاری و تعامل باشد اما در نهایت با توجه به ضرورت این نیاز، باید این دو به سمت هم متمایل شوند و از این طریق میتوانند به بخشی از نیازهای هم پاسخ دهند.
علوی با اشاره به موفقیتهای جهادانشگاهی در بسیاری از زمینهها، گفت: جهاددانشگاهی ظرفیت خوبی برای توسعه کارهای علمی و پژوهشی در اختیار دارد اما عدم معرفی اقدامات موجب ناشناخته ماندن و ناآگاهی از فعالیتهای شاخص جهاددانشگاهی شده است که لازم است برای تغییر این وضعیت، تعامل خود را با رسانهها و به ویژه رسانه ملی افزایش داده و از این طریق خود را به مردم بشناساند تا این نهاد نیز مورد توجه واقع شود.
نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران جهاددانشگاهی و دانشگاهها را مکمل یکدیگر دانست و گفت: این ارتباط میتواند منجر به توسعه علمی، عملی و نظری در سطح استان شود.
وی افزود: نظام آموزشی ما نتوانسته در عمل موفقیت ایجاد کند، اما جهاددانشگاهی میتواند در این بخش کمک کند و مهارتهای برگرفته از مسایل آکادمیک را با هم تلفیق کند تا منجر به اشتغال و توسعه در استان شود.
علوی با تاکید بر لزوم بخشی نگری فعالیتهای جهاددانشگاهی، خاطرنشان کرد: گاهی ممکن است نیازهای استان با نیازهای کشور و دستورالعملهای مربوطه متفاوت باشد که این مسأله ضرورت بخشی نگری و عمل در راستای فعالیتهای استان را اثبات میکند.
وی با اشاره به اینکه امروز اشتغال یکی از مسائل مهم کشور و استان است، گفت: جهاددانشگاهی با توجه به ظرفیتهایی که در اختیار دارد میتواند در این زمینه آسیب شناسی کند که چرا رشتههای موجود در دانشگاهها نتوانسته منجر به ایجاد اشتغال شود و رشتههای جدید متناسب با نیاز استان و در راستای ایجاد تولید و اشتغال را به دانشگاهها معرفی کند.