نایب‌قهرمانی جهان در دستان تیم رباتیک دانشگاه امیرکبیر

به گزارشسیناپرس و به نقل از دانشگاه صنعتی امیر کبیر، کاروان اعزامی این دانشگاه به مسابقات جهانی ربوکاپ 2017 در حالی به کار خود پایان داد که مقام دوم لیگ، مقام سوم لیگ ربات‌های انسان‌نما سایز نوجوان، مقام سوم رقابت‌های فنی لیگ ربات‌های انسان‌نما سایز نوجوان و مقام چهارم لیگ ربات‌های فوتبالیست سایز کوچک را به دست آورد.

بیست و یکمین دوره از این رقابت‌های جهانی در دو بخش کلی دانش‌آموزی و دانشجویی طی پنج روز (25 تا 31 ژوئیه/3 تا 8 مرداد) برگزار شد که دو روز برای مسابقات دانش‌آموزی و سه روز بعدی برای مسابقات دانشجویی در نظر گرفته شده بود و روز آخر (9 مرداد) نیز به سمپوزیوم شرکت‌کنندگان در این رویداد اختصاص دارد.

در مسابقات جهانی ربوکاپ امسال، سه هزار نفر شرکت‌کننده به همراه 1200 ربات از 50 کشور دنیا حضور داشتند. مهم‌ترین تیم‌های رباتیک جهان مانند آلمان، آمریکا، ژاپن، پرتغال،انگلیس، هلند، برزیل، مکزیک، کره جنوبی، چین، ترکیه و ایران ازجمله حاضران این رقابت‌ها بودند.

گفتنی است در مسابقات جهانی ربوکاپ 2017 ژاپن، تیم SOS دانشگاه صنعتی امیرکبیر اعزامی از ایران، پس از تیمی از کشور ترکیه به مقام دوم رسید و نایب‌قهرمان جهان شناخته شد.

 

 شاخة ربات‌های امدادگر، طراحی و ساخت ربات‌هایی را بر عهده دارد که بتوانند در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی به انسان‌ها کمک کنند. در واقع هدف اصلی از ساخت این ربات‌ها، انجام اقداماتی مثل مهار آتش‌سوزی، پیداکردن و نجات مصدومان از زیر آوار و انتقال آن‌ها به بیمارستان و بازکردن جاده‌های مسدود‌شده توسط آن‌ها است.

در همین راستا فدراسيون جهاني روبوكاپ و انجمن هوش مصنوعي آمريكا (AAAI) در سال 2000 تصمیم گرفتند که نتايج به‌دست‌آمده از ليگ‌هاي مختلف روبوکاپ را در موارد واقعي و بشردوستانه استفاده کنند و به همین منظور ليگ جديدي به نام ليگ روبات‌هاي امدادگر را در مسابقات جهانی ربوکاپ گنجاندند. اولين دوره رسمي اين ليگ كاربردي در سال 2001 و با حمايت سازمان ناسا (NASA)، آژانس تحقيقات پيشرفته دفاعي (DARPA) و آزمايشگاه تحقيقاتي دريايي (NRL)، در شهر سياتل آمريكا برگزار شد.

در این مسابقات وظیفه هر روبات این بود که ظرف مدت 20 دقیقه، به مدلي شبیه‌سازی‌شده از يك سازۀ ويران وارد شود و به جستجوي مصدومين احتمالي بپردازد. روبات بايد بعد از ارسال محل دقیق مصدومین، از محوطه خارج مي‌شد.

از اهداف اصلی لیگ شبیه‌سازی ربات‌های امدادگر به دو مورد زیر می‌توان اشاره کرد:

توسعۀ سیاستگزاری‌های مؤثر در زمینۀ خدمات اضطراری

گسترش شبیه‌سازی‌ها، موارد پژوهشی و سناریوهای فرضی جدید

 

غزال غضنفری

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا