تلاش کشور ها برای همکاری فضایی با هند

جیتندرا سینگ، یکی از وزرای دولت هند گفت: با دریافت پیشنهادات خاص از این کشورها، همکاری با آنها دنبال خواهد شد.

وی افزود: «کشور هند سیستم ماهواره‌ای گاگان (GAGAN) را به جهت ارائه خدمات ماهواره‌ای هوانوردی و اجرای سیستم ماهواره‌ای، بهبود و اصلاح سیگنال‌ها بر فراز آن کشور شروع کرده است.»

سیستم‌های گاگان به نحوی طراحی شده است که کشورهای آسیا – اقیانوسیه به سیستم‌های افزایش دهنده دقت (GNSS) دست یابند. در طراحی ماهواره گاگان نیز استانداردهای این سیستم لحاظ شده است. برنامه گاگان در سه فاز انجام خواهد شد و برای کشورهای آسیا- اقیانوسیه قابل دسترسی است. سیستم‌های گاگان مبتنی بر سیستم موقعیت‌یابی جهانی آمریکا است.

هنوز در خصوص قابلیت‌های ماهواره گاگان هند تردیدهایی وجود دارد و این سوال مطرح است که آیا هواپیماها برای دریافت خدمات ماهواره گاگان بر فراز قلمرو آن کشور و منطقه آسیا باید به تجهیزات جدید مجهز شوند یا خیر!

سازمان تحقیقات فضایی هند به منظور توسعه سیستم بومی موقعیت یابی منطقه‌ای، پروژه‌ای را تحت عنوان IRNSS توسعه داده است. این سیستم ماهواره‌ای ناوبری منطقه‌ای هند یک سیستم مستقل است که توسط سازمان تحقیقات فضایی هند و تحت نظارت کامل دولت هند در حال گسترش است. دلیل ایجاد این سیستم ناوبری این است که در هنگام کشمکش بین کشورها ممکن بود حق به کارگیری سیستم جهانی جی پی اس از هند و سایر کشورهای درگیر سلب شود. این سیستم 2 سرویس عمده را ارائه می‌دهد که یکی از آنها سرویس موقعیت‌یابی استاندارد برای استفاده‌های غیرنظامی است و دیگری سرویس محدود شده برای کاربران دارای مجوز است. این سیستم از یک مجموعه دارای 7 ماهواره و یک بخش پشتیبانی زمینی تشکیل خواهد شد. 3 عدد از این ماهواره‌ها در مدار ثابت قرار می‌گیرند. این مدارها در طول جغرافیایی 34 درجه، 83 درجه و 132 درجه شرقی قرار می‌گیرند. دو عدد از این مدارها در طول جغرافیایی 55 و دو عدد نیز در 111 شرقی خط استوا را قطع می‌کنند. این چنین ترتیبی به این معنی است که هر 7 ماهواره میدان دید رادیویی پیوسته‌ای را با ایستگاه‌های کنترل هند خواهند داشت.

این سیستم خدمات ناوبری و موقعیت‌یابی را در هند و مناطق اطراف آن و تا فاصله 1500 کیلومتری ارائه خواهد داد. از 7 ماهواره مورد نیاز در این سیستم، چهار ماهواره با نام‌های IRNSS-IA, 1B, 1C , 1D با موفقیت در مدار قرار گرفته‌اند. ماهواره‌ها تقریبا 1330 کیلوگرم وزن دارند و صفحات خورشیدی آن ها 1400 وات نیرو را تولید می‌کنند. انتظار می‌رود این سیستم تا پایان سال 2016 تکمیل شود.

سیستم ناوبری ماهواره‌ای در زمینه‌های حمل و نقل هوایی، ناوبری دریایی، حمل و نقل ریلی، خدمات ردیابی خودرو و نظارت بر ناوگان‌ها، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. سیستم ناوبری، اطلاعات دقیق موقعیت و محل دقیق و اطلاعات زمانی دقیق را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا