ارتقای معیشت جامعه پزشکی؛

به گزارش سیناپرس به نقل از سلامت آنلاین، طرح تحول سلامت با وجود تمام ضعف هایی که ممکن است هر طرح کلان دیگری به آن دچار شود، اما در نهایت موفق شد که هم رضایت ۸۰ درصدی بیماران را جلب کند و هم سطح معیشت پزشکان را به شکل چشمگیری ارتقا دهد.

کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی، برنامه ترویج زایمان طبیعی، ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌های دولتی، حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان‌های دولتی، ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان‌های دولتی، برنامه حفاظت مالی از بیماران صعب‌العلاج، خاص و نیازمند و نظارت بر حسن اجرای برنامه های تحول سلامت از اهداف اختصاصی طرح تحول سلامت بود که متولیان نظام سلامت و دولت به دنبال دسترسی به آنها بودند. نگاهی به آمار و خرج کردن کمی انصاف، گواه این است که حجم بالایی از این اهداف تاکنون محقق شده است.

بیش از سه سال از حرکت قطار طرح تحول سلامت می‌گذرد. قطاری که از همان آغاز راه، سنگ اندازی‌های زیادی به سمتش صورت گرفت. اما چه زمانی که وارد ایستگاه درمان شد و چه زمانی که به ایستگاه بهداشت رسید، توانست رضایتمندی بیش از ۸۰ درصدی بیماران را جلب کند. کاهش چشمگیر پرداختی از جیب مردم و ایجاد خانه‌های بهداشت، تنها گوشه‌ای از خدمات این طرح بزرگ است.

از دیگر نقاط قوت طرح می‌توان به جهت گیری مردمی آن، حفاظت مالی مردم در مقابل هزینه های کمرشکن سلامت، دسترسی بهتر گیرندگان خدمات سلامت به مراقبت های سلامت در سطح دوم و سوم، بهبود انگیزه ارائه دهندگان خدمات سلامت، کاهش سزارین مادران باردار، ارتقای کیفیت خدمات سلامت، ماندگاری و حضور دایم پزشکان در بیمارستان‌های دولتی و مناطق محروم، ظرفیت‌سازی پژوهش بالینی، الزام به راه‌اندازی پرونده الکترونیک سلامت و ثبت وقایع سلامت، حفظ و حراست از بیت المال، تکریم مراجعان، آموزش حقوق بیماران، ایجاد نظم و جبران خدمات کادر درمانی اشاره کرد.

 گام سوم طرح آن بود که با واقعی کردن تعرفه‌های پزشکی، آرزوی بیست و چند ساله پزشکان در زمینه تعرفه‌ها را جامه عمل پوشاند و بساط پزشکان متخلف و زیرمیزی بگیر را برچید.

اضافه شدن بی‌سابقه تعداد تخت‌های بیمارستانی مزید برعلت شد تا معیشت پزشکان نیز با یک بهبود نسبی همراه باشد. اگرچه این بهبود معیشت کمتر به چشم پزشکان آمد و صدای اعتراض برخی از آنها در هر شرایطی همواره بلند است.

دریافتی برخی پزشکان تا ۳ برابر، بیشتر شده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی فسا فردی است که به مدت شش سال و به صورت مستقیم درگیر پرداخت کارانه پزشکان بوده و به قول خودش برخلاف خیلی از دوستان که در این دولت به مجموعه اضافه شده‌اند، هم در دوران وزیر گذشته و هم وزیر فعلی فعالیت کرده است.  دکتر علیرضا عسکری این سابقه فعالیت را سندی بر صدق مدعای خود می‌داند و به سلامت آنلاین می‌گوید: «امروز بنده سه و نیم برابر کارانه‌ای را که قبلا از یک گروه امضا می‌کردم، تایید می‌کنم.  رقم پرداختی کارانه جراحان که افزایش چشمگیری داشته و کارانه پزشکان رشته‌هایی مثل بیهوشی، اطفال، داخلی و… به طور قطع دو و نیم تا ۳ برابر شده است و کسی نمی‌تواند این افزایش دریافت پزشکان بعد از طرح تحول سلامت را انکار کند و اسناد آن هم موجود است.»

وی با یادآوری اینکه بنده کارانه شش سال پیش را امضا می‌کردم و کارانه‌های اکنون را نیز امضا می‌کنم، تصریح می‌کند: «اینکه کسی بخواهد منکر رشد در کارانه و عدد کارانه شود، بسیار غیر منصفانه است. درواقع میزان درآمد پزشکان در طول طرح تحول نظام سلامت به لحاظ عددی افزایش قابل توجه داشته و ارقام پرداختی به پزشکان رشد محسوسی پیدا کرده است.»

عسکری با تاکیدبر اینکه بعد از اجرای طرح تحول سلامت، کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت اصلاح و تعرفه‌ّها رشد قابل توجهی پیدا کرد، خاطرنشان می‌کند: «رشته‌های غیرجراحی که پیش از این همیشه به دریافتی کم محکوم بودند، رشد چندین برابری به خود دیدند. کمااینکه دریافتی رشته‌های پاتولوژی، داخلی، اطفال و … به شکل کاملا معنادار نسبت به گذشته رشد پیدا کردند. رشته‌های جراحی مغز و اعصاب و زنان و زایمان طبیعی که "ضریب کای" ضعیف داشت، به خاطر ترغیب مردم به زایمان طبیعی رشد چشمگیر داشت. تقریبا هیچ رشته‌ای وجود ندارد که رشد نکرده باشد و می‌توان گفت با اجرای طرح تحول سلامت به عدالت بین رشته‌ای در جامعه پزشکی نزدیک‌تر شده‌ایم.»

وی در پایان علت نگرانی‌ها و نقدهای امروز را تاخیر و تعویق بیمه‌ها در پرداخت عنوان می‌کند و می‌گوید: «حقیقت دیگر این است که رشد تعرفه‌های پزشکان در طرح تحول سلامت، تنها یک بخش مثبت از ماجراست و مزیت‌هایی که این طرح در سایر حوزه‌های نظام سلامت ایجاد کرد، بسیار بیشتر بود.»

سطح فعلی معیشت پزشکان، قابل قیاس با قبل از طرح تحول نیست

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان معتقد است که طرح تحول نظام سلامت، چنان نکات مثبتی دارد که حتی مخالفان این طرح هم نمی توانند آنها را نبینند. دکتر محمد میرزابیگی به سلامت آنلاین می‌گوید: «پزشکان چندین سال مشکلات زیادی با بحث تعرفه‌گذاری داشتند اما باید بدانیم حتی آن بخش از انتظارات معیشتی پزشکان که به نوعی در این طرح پاسخ داده نشده، به دلیل مشکلات مالی گریبانگیر دانشگاه‌های علوم پزشکی است. یعنی به نوعی اگر بد قولی سازمان‌های بیمه‌گر در این طرح اتفاق نمی‌افتاد، به نظر می‌رسد که رضایت کامل از نوع درآمد برای پزشکان حاصل می‌شد. کمااینکه اسنادی در بیمارستان ها موجود است که به گواهی آن اسناد، پزشکان از بیمارستان‌ها طلب‌کار هستند که به محض دریافت مطالبات از بیمه‌ها، مطالبات آنها پرداخت خواهند شد.»

وی با یادآوری اینکه در کلیت امر، تعداد زیادی از پزشکان رشته‌های پزشکی نسبت به قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، وضعیت معیشتی بسیار بهتری پیدا کرده‌اند، تصریح می‌کند: « جدا از تغییرات مثبتی که این طرح در زندگی پزشکان داشته، برای مردم نیز بسیار سودمند بوده است. افزایش تعداد تخت های پزشکی در طرح تحول سلامت، فرصت خدمت رسانی را برای پزشکان افزایش داده و درآمد آنها را ارتقا داده است.»

میرزابیگی از طرح تحول نظام سلامت در حوزه هتلینگ بیمارستانی به‌عنوان یک شاهکار یاد می‌کند و می‌گوید: «در شهرستان رفسنجان بیمارستانی داشتیم که طی ۳۰ سال اخیر به هیچ عنوان مورد رسیدگی قرار نگرفته بود. اما در این طرح بودجه‌هایی به آنها اختصاص داده شد که شرایط آنها را دگرگون کرد. تجهیزات پزشکی فرسوده بیمارستان‌ها جایگزین و در شهر کوچکی مثل رفسنجان حدود ۲۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی خریداری شد.»

وی ضمن انتقاد از اینکه قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت تنها یک دستگاه نوار مغز در شهرستان موجود بود که آن هم مشکلات زیادی داشت، خاطرنشان می‌کند: «از همه دستاوردهای طرح مهم تر، میزان پرداختی از جیب مردم بود که کاهش چشمگیری داشت. کمااینکه قبلا مردم مجبور بودند برای تهیه تجهیزات پزشکی به خارج از بیمارستان‌ ها مراجعه کنند، اما الان هیچ کسی به بیرون از بیمارستان فرستاده نمی‌شود. اینها همه مزایای طرح است و می‌توان گفت به سمتی می‌رویم که مردم لیاقت آن را دارند.»

به گفته میرزابیگی، اینکه طرح تحول سلامت، هم موجب رضایت مردم شده و هم سطح درآمد بسیاری از پزشکان را نسبت به قبل از اجرای طرح تحول سلامت دگرگون کرده است، به خوبی نشان می دهد که همه جنبه های این طرح با کار کارشناسی پیش رفته است.

همچنین به گفته علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور، با اجرای گام سوم طرح تحول سلامت، تعرفه بسیاری از خدمات پزشکی بین ۱۲۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرد که این افزایش بی سابقه تعرفه ها، تاثیر شگرفی بر ارتقای سطح معیشت پزشکان داشته است.

تاثیر طرح تحول بر معیشت ماماها و ارتقای سلامت مادر و نوزاد

از تاثیرات طرح تحول نظام سلامت بر زندگی و معیشت پزشکان که بگذریم، به یکی از عمده‌ترین نیروهای مؤثر و نقش‌آفرین در طرح تحول نظام سلامت می‌رسیم. ماماها از همان بسته ابتدایی طرح تحول، با برنامه افزایش زایمان طبیعی و کاهش سزارین مورد توجه متولیان طرح قرار گرفتند. به شکلی که همان زمان رئیس انجمن علمی مامایی ایران، طرح تحول نظام سلامت در حوزه درمان و زایمان طبیعی را مورد استقبال جامعه مامایی کشور دانست و گفت: «زایمان یک پروسه طبیعی است و باید مادر و نوزاد از روند طبیعی آن بهره‌مند شود و یک زندگی مبتنی بر پدیده خلقت را آغاز کنند. بنابراین ما از طرح تحول نظام سلامت استقبال کردیم. همه تلاش جامعه مامایی هم براین است که این طرح به خوبی اجرایی شود و مردم از مزایای آن بهره‌مند شوند.»

حالا و بعد از گذشت بیش از سه سال، آمارهای مربوط به کاهش سزارین و رغبت مادران به زایمان طبیعی،‌ خود گواه بر توجه ویژه طرح تحول به قشر ماماست.

یکی از ماماهای شاغل در طرح تحول و عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور ضمن یادآوری بسته‌های تشویقی طرح تحول برای مادران باردار، می‌گوید: «اولین اقدام طرح تحول نظام سلامت این بود که به وضعیت زایشگاه‌ها رسیدگی کرد و آنها را توسعه داد. اتاق‌های خوبی برای آنها ایجاد کرد و بودجه مناسبی تخصیص داد که یک تحول خوب در زایشگاه‌ها در راستای خوشایندسازی زایمان ایجاد شود.»

سکینه کفایی با بیان اینکه طرح تحول برخی بسته‌های تشویقی نیز برای ماماها در نظر گرفت و حق زایمان برای آنها ایجاد کرد، تصریح می‌کند: «به هر حال یکی از سیاست‌های وزارت بهداشت در اجرای طرح تحول نظام سلامت افزایش زایمان طبیعی بود. بنابراین در بیمارستان‌های دولتی با شروع طرح، حق زایمان به ماماها ‌دادند و زایمان طبیعی هم افزایش پیدا کرد. کلاس‌های آمادگی زایمان نیز برای ماماها برگزار کردند و ماماها جایگاه خود را به‌عنوان ستون محکم طرح تحول نظام سلامت یافتند.»

وی با بیان اینکه مردم و بیماران از اجرای طرح تحول نظام سلامت راضی هستند، اضافه می‌کند: « ماماها از اجرای طرح راضی هستند. همین که مادر و کودک با رضایت از زایشگاه خارج می‌شوند یک دستاورد بزرگ است. البته زحماتی که ماما در این طرح می‌کشند نباید مورد غفلت واقع شود و حق‌الزحمه آنها باید با سختی کار در نظر گرفته شود. چرا که مامایی یک شغل پر استرس و در جایی است که عفونت‌های ویروسی زیاد است. متاسفانه هنوز مامایی به عنوان رشته‌ای که سختی کار دارد شناخته نشده است.»

از سوی دیگر نباید این نکته را نیز از نظر دور داشت که زایمان طبیعی نه تنها سلامت مادر و نوزاد را از خطرات سزارین حفظ می‌کند، به اقتصاد جامعه کمک می‌کند. درواقع، اجرای این بسته از طرح تحول نظام سلامت، علاوه‌بر مزایای سلامتی، یک کارکرد اقتصادی نیز داشته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا