استفاده از متان برای پرورش ماهی

نوعی باکتری با نام علمی Methylococcus capsulatus که از متان به عنوان منبع غذایی خود استفاده می کند. با توجه به اینکه متان گازی طبیعی و ارزان قیمت است، شاید در آینده بتوان از این نوع باکتری به عنوان منبع غذایی ماهی و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده این محصول غذایی استفاده کرد. البته ماهی ها به طور مستقیم از این باکتری ها تغذیه نمی کنند و فقط پروتئین برجا مانده از آنها را مصرف می کنند.

ایده بهره گیری از باکتری های موسوم به متانوتروف (باکتری های تغذیه کننده از متان) نخستین بار توسط یک شرکت نفتی نروژی مطرح شد. از آن پس تاکنون تلاش های زیادی برای بهره گیری از این نوع باکتری به عنوان ماده غذایی برای پرورش آبزیان به انجام رسیده است.

تولید جهانی گوشت ماهی حدود 5 میلیون تن در سال است که البته در طی چهار دهه گذشته تغییر چندانی نیافته است و دلیل آن نیز محدودیت های موجود در زمینه ماهیگیری و آبزی پروری است. با این حال افزایش 6 تا 8 درصدی تقاضا برای گوشت ماهی در هر سال سبب افزایش قیمت این محصول می شود.

به همین دلیل است که برخی از پرورش دهندگان ماهی به فکر استفاده از انواع غذاهای مبتنی بر سویا برای تولید ماهی افتاده اند. با این حال این نوع از غذا برای برخی از ماهیان سازگار نبوده و موجب بروز مشکلاتی برای آنها می شود. البته این شیوه جدید استفاده از باکتری های تغذیه کننده از متان این مشکل را در پی ندارد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا