رهایی دانشگاه ملی سومالی از 10 سال اشغال

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا ، دانشگاه ملی سومالی که طی یک دهه اخیر توسط نیروهای نظامی، اشغال و به عنوان یک پایگاه نظامی استفاده می‌شد، توسط اتحادیه آفریقا به دولت فدرال سومالی بازگردانده شد.

نیروهای نظامی دانشگاه ملی سومالی را در سال 2007 برای استفاده به عنوان پایگاه عملیاتی برای مبارزه با شورشیان، به اشغال خود در آوردند. این دانشگاه سپس به ستاد اصلی مبارزه با گروه شورشی "الشباب" تبدیل شد.

این دانشگاه طی مراسمی به دولت فدرال بازگزدانده شد و "عبدالرحمان دهیر عثمان" وزیر آموزش و پرورش به عنوان نماینده دولت سومالی در این رویداد که در موگادیشو(پایتخت این کشور) برگزار شد، حضور داشت. وی بازپس‌گیری این دانشگاه را به عنوان نماد تولد دوباره سومالی توصیف کرد.

وی گفت: به عنوان یک دولت، امنیت، توسعه اقتصادی و مهم‌تر از همه آموزش و پرورش را در اولویت قرار داده‌ایم؛ زیرا ما معتقدیم آموزش و پرورش پایه و اساس توسعه پایدار است.

"فرانسیسکو کائتانو مادیرا" نماینده اتحادیه آفریقا اظهار داشت که این دانشگاه به محض چراغ سبز دولت سومالی، شروع به پذیرش دانشجو خواهد کرد.

وی گفت: ما خوشحال هستیم که امروز، این دانشگاه آماده شده است و هنگامی که دولت موافقت خود را اعلام کند، شروع به ثبت نام از دانشجویان خواهد کرد.

مکان‌های ویران شده با حمایت و رهبری دفتر سازمان ملل متحد در سومالی، تحت بازسازی و کارهای مهندسی و لجستیکی گسترده قرار گرفته‌اند.

این دانشگاه در سال 1954 ساخته شد و شروع جنگ داخلی در سال 1991، منجر به تعلیق کلاس‌ها و نهایتا بسته شدن دانشگاه شد. با این حال در سال 2014 تعدادی از دانشکده‌های این دانشگاه برای ارائه آموزش‌های تخصصی بازگشایی شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا