نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بومی‌سازی مدل آموزشی "توتال" در ایران

به گزارش سیناپرس به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر هاشمی معاون آموزشی جهاددانشگاهی در خصوص دستاوردهای جهاد دانشگاهی از آغاز تاسیس تاکنون اظهار کرد: جهاد دانشگاهی با پشتوانه ۳۷ سال تجربه علمی ، عملی و با برخورداری از ظرفیت‌های متنوع و به‌روز در حوزه آموزش قادر به ارائه آموزش تخصصی و فوق تخصصی به عموم جامعه و تامین نیازهای آموزش دستگاه‌ها،نهادها و مراکز صنعتی و اجرایی در سطح کشور است.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی افزود: آموزش جهاد دانشگاهی با هدف ارتقاء منابع انسانی و متناسب‌سازی قابلیت‌های تخصصی افراد با نیازهای تخصصی کشور بنیان نهاده شده تا در سایه آن کارایی‌های لازم برای پذیرش و ایفای موثر وظایف اجتماعی و شغلی حاصل شود.
وی با اشاره به اهداف حوزه آموزش جهاد دانشگاهی بر اساس اهداف برنامه ششم توسعه این نهاد گفت: تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و کارآفرین، توانمندسازی دانش‌آموختگان از طریق آموزش‌های تکمیلی برای ورود به کسب و کار، توسعه قابلیت‌های دانشی و فناوری جهت نیل به اقتصاد دانش بنیان، طراحی و اجرای آموزش‌های مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی و بازار کار مبتنی بر شایستگی‌ و توانمندی‌های شغلی، جهت‌دهی به تحصیلات تکمیلی به منظور تحقیقات کاربردی و توسعه فناوری، ترویج یافته‌ها و مهارت‌های پژوهشی نوین در جامعه و توسعه آموزش‌های الکترونیکی و بین‌المللی از مهمترین اهداف ما محسوب می‌شود.
دکتر هاشمی با اشاره به نظام جامع یادگیری الکترونیکی جهاد دانشگاهی افزود: آموزش‌های الکترونیکی جهاد دانشگاهی با شعار آموزش در هر زمان، در هر مکان و برای همگان و با هدف به کارگیری ابزارهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی به منظور گسترش فرصت‌های یادگیری و کمک به توسعه دانش و مهارت نیروی انسانی با استفاده از روش‌های پیشرفته و کارآمد آموزشی در سطح کشور شکل گرفته است.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی ادامه داد: یکی از دستاوردهای این حوزه ایجاد سامانه جامع یادگیری الکترونیکی جهاد دانشگاهی  i-MOOC  است. همچنین تاکنون بیش از ۲۵۰ ساعت  محتوای الکترونیکی طراحی، تدوین و تولید شده است که البته یکی از اهداف اصلی برنامه ششم توسعه جهاد توسعه آموزش الکترونیکی است که امیدواریم بتوانیم این توسعه انجام دهیم و بیش از هزار دوره طراحی و اجرا داشته باشیم.

۵۰ درصد آموزش‌های کوتاه‌مدت در برنامه ششم  تخصصی  خواهد بود
وی همچنین با اشاره به آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت جهاد دانشگاهی با هدف "مهارت محوری"، "شغل محوری" و "محصول محوری" اظهار کرد: جهاد دانشگاهی از ابتدا تاکنون با هدف کمک به ارتقاء سطح دانش، مهارت و فرهنگ جامعه توانسته ۱۴۰ مرکز آموزشی در سراسر کشور با ظرفیت حدود ۷۰۰ هزار نفر در سال داشته باشد و زمینه‌های مناسب را برای اشتغال و کارآفرینی، توانمندسازی و ارتقاء مهارت‌ها فراهم کند.
 دکتر هاشمی با بیان اینکه تاکنون ۷۰۰ عنوان دوره آموزشی در ۹ گروه تخصصی آموزشی، طراحی، تدوین و تصویب شده است گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه ۳۷ درصد آموزش‌های کوتاه مدت تخصصی بود که طبق هدف‌گذاری برنامه ششم توسعه قرار است این میزان به بیش از ۵۰ درصد تا پایان برنامه ششم افزایش یابد.
وی تاکید کرد: برای اجرای دوره‌های آموزش تخصصی پیشرفته نیاز به مشارکت با کشورهای دیگر داریم تا با استفاده از اساتید داخلی و خارجی آموزش‌های تخصصی را ارائه کنیم. در این راستا با حوزه نفت و مجموعه‌های مشابه مباحث خود را شروع کردیم که امیدواریم  مسیر حرکت ما به سمت آموزش‌های مهارت محور جلو رود.

آموزش حقوق شهروندی با روش‌های نوین
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی همچنین در خصوص ارائه آموزش‌های مهارت محور به دانشجویان و دانش آموختگان گفت: با توجه به ازدیاد تعداد دانش آموختگان دانشگاهی و همچنین افزایش بیکاری در بین قشر تحصیل کرده، جهاد دانشگاهی ارایه "آموزش‌های مهارت محور" را وظیفه خود می‌داند تا بتواند زنجیره ناقص محتوا و روش‌های آموزشی دانشگاه را مرتفع کند.
وی با بیان اینکه با همکاری  ستفا  به ارائه این نوع آموزش‌ها می پردازیم اظهار کرد: در راستای ارائه آموزش‌ مهارت‌ها با وزارت کار و وزارت علوم فعالیت‌های مشترکی را انجام خواهیم داد به عنوان مثال بحث مشاغل خانگی و آموزش‌ HSE را بامجموعه وزارت کار دنبال خواهیم کرد. از طرفی دوره‌های آموزشی را برای مربیان نهضت سواد آموزی تدوین کرده ایم که آزمون متمرکزی را در شهریور ماه خواهیم داشت. همچنین مشابه این اقدام را برای کمیته امداد در نظر گرفتیم.
دکتر هاشمی افزود: همچنین با دستیار ویژه رییس جمهور در حوزه حقوقی مباحثی را در راستای آموزش حقوق شهروندی با روش‌های نوین مطرح کرده‌ایم.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی در ادامه با اشاره به اجرای طرح بومی سازی و تولید منابع آموزشی زبان انگلیسی EIGHT گفت: با عنایت به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت توجه به و تحول در منابع آموزشی زبان انگلیسی  شورای انقلاب فرهنگی باانجام مطالعات تطبقی و آسیب‌شناسی فرهنگی منابع موجود، تالیف منابع آموزشی زبان انگلیسی را در دستور کار خود قرار داده است.
وی ادامه داد:‌ مطالعات اولیه و بررسی منابع آمریکایی و انگلیسی موجود در کشور و همچنین مبانی نظری و فرهنگی طرح مبتنی بر سبک زندگی اسلامی انجام گرفت و نمونه سازی اولیه بر اساس شیوه‌های نوین آموزشی و نیز سبک هنری و گرافیکی شاخص و قابل رقابت با نمونه های موجود در دستور کارقرار گرفت، این مجموعه هشت جلدی که دو جلد آن آماده شده است تا پایان سال ۹۷ به انجام رسد. استان‌های "تهران"، "قزوین"، "خراسان رضوی" ، "اصفهان" و "البرز" به صورت پایلوت از این مجموعه بهره‌مند خواهد شد و به تدریج این مجموعه در تمام کشور ارائه می شود.

همکاری‌های جهاد دانشگاهی با حوزه‌ نفت، گاز و پتروشیمی
دکترهاشمی همچنین در خصوص همکاری با حوزه نفت، گاز و پتروشیمی اظهار کرد: با توجه به اهمیت سرمایه‌های انسانی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و ضرورت تامین نیروهای متخصص بدو استخدام در منطقه پارس جنوبی بعد از اعمال تحریم‌ تحمیلی و عدم اجرای این دوره‌ها توسط شرکت‌های بین‌المللی مانند توتال فرانسه این نهاد اقدام به بومی‌سازی دوره‌های تخصصی مرتبط  و اجرای آنها کرد. این  آموزش‌ها در زیر مجموعه آموزش کارکنان دولت و آموزش‌های ملی قرار گرفت و که با تدوین منابع و به منظور ارتقاء سطح دانش ، بینش و مهارت‌های تخصصی دانش‌آموختگان با هدف اشتغال  در حوزه انرژی بر اساس مدل شایستگی شغلی اقداماتی انجام شد.
وی با اشاره به برخی از این اقدامات تصریح کرد: برگزاری آزمون استخدامی برای وزارت نفت، برگزاری هشت دوره آموزش بدو استخدام  مجتمع پارس جنوبی از سال ۸۶ به منظور اشتغال بیش از ۱۲۰۰ نفر در صنعت گاز ، بومی سازی مدل آموزش بین‌المللی شرکت توتال فرانسه در ایران،‌ برگزاری سه دوره آموزشی ویژه مدیران ارشد شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران، اجرای دوره آموزشی HSC برای کارکنان شرکت‌ سینوپک چین، اجرای طراحی دوره‌های اموزشی کارکنان فنی شرکت ملی گاز ایران برمبنای مدل شایستگی برای ۱۴۰ شغل مختلف این شرکت و برگزاری دوره‌های آموزشی الکترونیکی برای ۵۹۰۰ نفر از کارکنان شرکت ملی گاز ازجمله اقدامات انجام شده در این حوزه است.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی به طرح آموزش کارکنان شرکت پست نیز اشاره کرد و گفت: این طرح به صورت فراگیر اجرا می شود که تا کنون بیش از ۶۰۰۰ نفر از کارکنان ادارات پست در سراسر کشور آموزش دیده‌اند.
وی ادامه داد: در طرح آموزش کمک پرستاری نیز بیش از یازده هزار نفر فراگیر ثبت نام کرده‌ و درحال آموزش هستند که قرار است افراد پس از  طی دوره‌ آموزش نظری و عملی جهت کار در بیمارستان‌ها جذب شوند.در طرح آموزش مودیان مالیاتی نیز تاکنون بیش از ۳۰ هزار نفر در چارچوب این طرح آموزش دیده‌اند. همچنین تاکنون بیش از ۱۵ هزار نفر از خانواده‌های نیروهای مسلح از طریق مراکز آموزشی جهاد دانشگاهی تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

آغاز به‌کار دانشکده علوم پایه فناوری‌های نوین پزشکی از مهرماه
دکترهاشمی به حوزه آموزش عالی نیز اشاره کرد و گفت:‌ رویکرد ما در این حوزه این است که بتوانیم مجموعه آموزش عالی را با حوزه پژوهشی، فرهنگی و تجاری سازی مرتبط سازیم و نگاه چند وجهی داشته باشیم تا دانشجویان و دانش آموختگان توانمندی را تربیت کنیم.
وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی دارای دو دانشگاه، حدود چهل شعبه علمی و کاربردی و  شش موسسه آموزش عالی است که دستیابی به ارائه آموزش‌های توام با کارآفرینی و اشتغال زایی از اهداف حوزه آموزش عالی محسوب می شود.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی از اخذ مجوز راه‌اندازی دانشکده علوم پایه فناوری های نوین پزشکی خبر داد و گفت:‌ هفته گذشته وزیر بهداشت با تاسیس این دانشکده موافقت اصولی کرده‌اند.
وی با بیان اینکه این دانشکده اولین دانشکده‌ علوم پایه فناوری‌های نوین پزشکی است که به بخش غیر دولتی داده‌اند، ادامه داد: این دانشکده زیر نظر وزارت بهداشت کار خود را از مهرماه ۹۶ آغاز خواهد کرد و عمدتا برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی است.

برای حفظ برند جهاد دانشگاهی نیاز به یک استاندارد بین‌المللی و ملی داریم
دکتر هاشمی به آموزش بین‌المللی جهاد دانشگاهی اشاره کرد و افزود: دوره‌های آموزشی مشترک دندان پزشکی با موسسه AIID، آموزش‌های مشترک با موسسه NIIT کشور هند در حوزه فناوری اطلاعات، دوره‌های آموزشی فلوشیپ لیزری با کشور آلمان برای دندان پزشکی ، لیزر پزشکی با انستیتو تحقیقات لیزر مسکو ، مدرسه تابستانی سلول‌های بنیادی رویان، برگزاری کارگاه‌های اموزشی برای کارشناسان کشورهای منطقه، پروژه آموزش وزارت برق عراق، همکاری با کمیسیون مشترک ایران و عراق، طرح مشترک با جایکاه ژاپن برای تولید محتوای آموزشی در صنعت کشاورزی و اجرای برنامه آموزشی برای کارشناسان و مشاوران هدایت شغلی کشور تاجیکستان از جمله دوره‌های آموزش بین‌الملل جهاد دانشگاهی است.
وی تصریح کرد: همچنین با یکی از کشورهای خارجی در حوزه زیرساخت‌های بخش تلفن همراه به توافق رسیده‌ایم تا کارگاه آزمایشگاهی را با مشارکت جهاد دانشگاهی، بخش خصوصی و این کشور خارجی برپا کنیم تا آزمایش‌هایی به صورت عملی ارائه دهند.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه جهاد در حوزه آموزش گسترده‌ترین و پیشرفته‌ترین شبکه را دارد اظهار کرد: برای حفظ برند جهاد دانشگاهی نیاز به یک استاندارد بین‌المللی و ملی آموزش داریم که گام‌هایی را در این راستا برداشته شده است.
دکتر هاشمی در پایان افزود: بر اساس شاخص‌های مشخصی مسیر خود را در راستای استاندارد سازی و افزایش کیفیت پیش خواهیم برد. تا از این طریق بتوانیم برند جهاد دانشگاهی را روز به روز بهبود بخشیم.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل