نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تلسکوپ‌ها به رصدخانه ملی بیایند!

 دکتر حبیب خسروشاهی مدیر طرح رصدخانه ملی ایران و عضو هيأت علمي نجوم پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادی ، اعلام کرد که سایت رصدخانه ملی برای استقرار تلسکوپ‌های تمام دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هایی که مایل به ساخت رصدخانه هستند، آمادگی دارد و از آن‌ها استقبال می‌کند.

او در گفت‌وگو با خبرنگار دیده‌بان علم ایران اعلام کرد: «با سرمایه‌گذاری و تلاش چندین ساله در طرح رصدخانه ملی ایران زیرساختهای مناسبی در سایت رصدخانه در قله گرکش فراهم شده که می‌توان چند تلسکوپ دیگر را نیز در کنار تلسکوپ رصدخانه ملی مستقر کرد.»

خسروشاهی تأکید کرد که با وجود پیچیدگی‌های علمی، هزینه‌های زیاد و روند طولانی مکان‌یابی رصدخانه‌ها و ایجاد زیرساخت‌های فنی و پشتیبانی برای آن‌ها، محل رصدخانه ملی از هر لحاظ دارای ویژگی‌های منحصر به فرد است.

او در توضیح این سخن گفت که بعد از مطالعات دقیق مکان‌یابی و درنظرگرفتن مواردی مثل صاف بودن آسمان و تعداد شبهای مناسب، فعالیت‌های اجتماعی گسترده‌ای جهت پیشگیری از آلودگی نوری منطقه انجام شده است و هم‌اکنون محوطه اطراف تلسکوپ رصدخانه ملی، ظرفیت مناسبی برای استقرار حداقل چهار تلسکوپ کوچکتر (با قطر یک تا سه متر) دارد

به گفته مدیر طرح رصدخانه ملی ایران، این رصدخانه از متقاضیان نصب تلسکوپ یا ابزارهای رصدی و پژوهشی استقبال می کند.

رصدخانه ملی ایران که هم‌اکنون در دست طراحی و احداث است، در سه بخش شامل ایستگاه یک، دو و سه، واقع در قله «گرکش» در حوالی شهر قمصر کاشان واقع شده است.

تلسکوپ این رصدخانه با آینه اصلی حدود سه و نیم متری، با همکاری مشاوران ایرانی و خارجی طراحی و پولیش شده و آماده حمل به ایران است. هزینه ساخت آینه تلسکوپ حدود ۳ میلیون دلار برآورد شده است.

در حال حاضر طراحی مقدماتی تلسکوپ به پایان رسیده، آینه اصلی تلسکوپ خریداری و تراش و پولیش شده، محل ساخت رصدخانه در قله گرکش کاشان تسطیح و راه ارتباطی آن تقریباً تکمیل شده و حداقل یکی از قطعات اصلی تلسکوپ در داخل ایران طراحی و ساخته شده است.

 

غزال غضنفری 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل