ماه نزدیکترین همسایه زمین می شود

مسعود عتیقی – مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به روز جهانی ستاره شناسی به مهر گفت: درحد فاصل ۱۵ آوریل تا ۱۵ می هر سال روزی که به تربیع اول ماه نزدیک باشد، به عنوان روز جهانی ستاره شناسی انتخاب می شود.

وی به تاریخچه روز ستاره شناسی اشاره کرد و گفت: در سال ۱۹۷۳ میلادی ( ۵۳ – ۵۲ خورشیدی) فردی بنام داگ برگر در یکی از ایالات امریکا با هدف آشنایی مردم با دانش ستاره شناسی تاکید  کرد رصد خانه ها و تلسکوپهای آنها به همراه کارشناسان نجوم به میان مردم در کوچه و بازارها بیایند تا رشته ستاره شناسی همواره دانشی عمومی و در اختیار همگان قرار گیرد.

وی اظهار داشت: از این رو شعار «برشما باد کشف کائنات » در سال ۲۰۰۹ میلادی( چهارصدمین سال بکارگیری تلسکوپ توسط، گالیله در عصر نوین اختر شناسی) نیز همگانی و روز ستاره شناسی بر همین پایه استوار شد.

عتیقی عنوان کرد: همچنین ایالتهای مختلف آمریکا نسبت به مرور روز ستاره شناسی اقدام کردند که با همراه شدن برخی از کشورهای جهان، این مناسبت، به روز نجوم نام گرفت و به یک حرکت جهانی تبدیل شد.

وی با بیان اینکه بدین روش نجومی هر سال در روز نجوم جرم ماه نزدیکترین همسایه زمین و جرم دوست داشتنی زمینی ها می شود، گفت: طی حدود ۱۵ سال اخیر، از دوشنبه قبل از روز جهانی ستاره شناسی تا یکشنبه بعد از این مناسبت به عنوان "هفته نجوم" شناخته می شود.

عتیقی با اشاره به اینکه هدف از این روز، بردن نجوم به میان توده مردم است، افزود: امیدواریم که در کلان شهری همچون تهران فقط برنامه های روز ستاره شناسی ويژه یک منطقه خاص نباشد و مردم هم در این مناسبتها به تماشای آسمان و ماه بپردازند.وی در ادامه اظهار داشت: مردم در شهر می توانند تلسکوپ و یا هر ابزار رصدی خود را برداشته و به یک پارک و یا محل عمومی بروند تا جرم زیبایی همچون ماه تابان را از درون آسمان رصد کنند.

مدیر انجمن نجوم آماتور ایران این حرکت مردم برای تماشای ماه را گامی جهانی برای برای ترویج دانش کهن ستاره شناسی دانست و افزود: تقسیم عشق به آسمان با بقیه مردم، آشنا کردن آنها با اطلاعات نجومی، پرهیز دادن از خرافه ها و تفکیک آن از این دانش جذاب، معرفی مفاخر کشور و جهان، توزیع نشریات مرتبط برای ماندگار کردن اطلاعات اختصاصی این روزهای نجومی، می تواند بخشی از اقدامات افراد، گروهها و مراکز باشد.

وی گفت: بدیهی است در هر زمینه، ارایه دانش محض و کار آکادمیک وظیفه دانشگاهها و مراکز علمی معتبر دنیاست و قطعاً حوزه آماتوری و آکادمیک می بایست از یکدیگر کاملاً تفکیک و باز شناسی شده و جایگاه حرکتهای خود جوش علمی به دور از تایید و رد دانشگاهی مورد ملاحظه جدی قرار گیرد. عتیقی افزود: بنا داریم در روز ستاره شناسی این دانش جذاب را به میان روستاییان ببریم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا