نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ لازمه حرکت به‌سوی جامعه‌ای توسعه‌یافته و معنویت‌گراست

به گزارش سیناپرس، سيد محمد هاشمي تروجني رييس مركز فرهنگي دانشجويي امام، ولايت فقيه و انقلاب اسلامي در گفتگو با روابط عمومی جهاددانشگاهی، پيرامون رشد متوازن واحدها و موفقيت در تنوع بخشي به منابع درآمدي اظهار كرد: جهاددانشگاهی که مقام معظم رهبری(مدظلله العالي) از آن به‌عنوان یکی از رویش‌های اصلی انقلاب اسلامی نام‌ برده‌اند، نهادی پیشگام در حوزه نهادسازی فرهنگی بوده است که حاصل آن تشکیل مراکز، سازمان‌ها، خبرگزاری‌ها و چندین و چند نهاد فرهنگی دیگر است که خدمات آن‌ها در سطح ملی تا به امروز استمرار دارد.
وي افزود: بر این اساس این نهادسازی در چند حوزه دارای نقصان است. عدم نگاه راهبردی در برنامه‌ریزی‌های کلان، عدم تخصص‌گرایی در حوزه منابع انسانی، ساختار تشکیلاتی و نیز نظام بودجه‌ریزی در این حوزه ازجمله مباحثی است که موجب می‌شود فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی در مقام عمل با مشکلاتی مواجه شود. همین موضوع باعث شده تا در حوزه فرهنگی رویکرد اصلی به سمت بهره‌گیری از ظرفیت دیگر نهادها و تقسیم اعتبارات این حوزه میان این گروه از نهادها باشیم. درواقع وجه ممیزه فعالیت‌های فرهنگی بر همکاری شورایی و نیز بهره‌گیری از استعدادها و ظرفیت‌های موجود در بدنه تشکیلات فرهنگی کشور تمرکزیافته است.
عضو هيأت علمي جهاددانشگاهي، با اشاره به تعدادي از مزیت‌های منطقه‌ای و استانی جهاددانشگاهی بر اساس حوزه‌های مأموریتی این نهاد، ادامه داد: با توجه به حوزه‌های تخصصی مختلفی که جهاددانشگاهی در آن فعالیت دارد و نیز با تأکید بر روحیه و فرهنگ فعالیت جهادی در این نهاد انقلابی، اقدامات و دستاوردهای چشم‌گیری در حوزه‌های مختلف انجام‌شده است که هر یک از این دستاوردها نمونه‌ای شاخص در سطح ملی و گاه جهانی است. چابکی سازمانی و نیز دوری از بروکراسی مرسوم در ساختارهای دولتی موجب شده است تا فاصله میان ایده تا عمل یعنی زمان شکل‌گیری ایده تا تجاری‌سازی آن بسیار کمتر از زمانی باشد که دیگر نهادها برای آن صرف می‌نمایند.
سید هاشمی تروجنی در پايان گفت: این مجموعه از ویژگی‌ها موجب شده است تا ضمن کاهش هزینه‌ها، فرصت‌های برابری نیز در راستای تحقق عدالت اجتماعی از طریق واحدهای استانی جهاددانشگاهی برای خدمت‌رسانی به عموم ایجاد گردد. خدمات گسترده ی این نهاد در حوزه‌های درمانی، پیشگیری و تشخیص، آموزش‌ها و مهارت‌های علمی و کاربردی، دوره‌های کوتاه‌مدت آموزش‌های تخصصی و نیز فعالیت‌های فرهنگی در گستره ملی گواهی بر این مدعاست.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل