هنوز از علم، پول تولید نمی‌کنیم

سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، در جشنواره «نانو و رسانه»، سرمایه‌گذاری در حوزه نانو را در ایران، کمتر از 20 میلیون دلار اعلام و از این بابت ابراز تأسف کرد. او گفت که در کشورهایی مثل ژاپن، آمریکا و کره جنوبی میلیاردها دلار برای این حوزه سرمایه‌گذاری شده است.

او افزود که در حال حاضر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو موفق شده است که از مرحله تبدیل دانش به علم عبور کند و در مسیر تبدیل علم به ثروت قرار گیرد و توضیح داد که در راهی که پشت سر گذاشتیم، قدم اول توجه ویژه به مسئله ترویج و توسعه منابع انسانی و همچنین توسعه منابع علمی بوده است و در ادامه مسیر، هم‌اکنون برنامه طراحی اقتصاد دانش‌بنیان در این ستاد به‌طور مرتب پیگیری می‌شود.

سرکار با اشاره به این موضوع که هنوز از تمام پتانسیل کشور در این زمینه بهره نگرفته‌ایم، اعلام کرد که در حال حاضر 35 هزار نیروی متخصص در حوزه نانو در کشور فعالیت می‌کنند و رتبه 5 جهان را به‌لحاظ علمی دارا هستیم.

او با تأکید بر این مسئله که در سند دوم 10 ساله توسعه نانو، تمرکز اصلی بر صنعتی‌سازی و تجاری‌سازی محصولات نانو قرار گرفته است، اظهار امیدواری کرد که بعد از این، شاهد شکوفایی اقتصاد دانش‌بنیان برمبنای نانو خواهیم بود.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نقش رسانه‌ها را در آگاهی‌بخشی به مردم مهم و پررنگ دانست و گفت که این رسانه‌ها هستند که باید مطالبات رهبری را در حوزه نانو به مطالبات عمومی تبدیل کنند.

او تأکید کرد که رکن اصلی و اساسی اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان است و در این راستا نقش رسانه‌ها را در پیگیری مسئوولین و سیاستگذاران برای پاسخگویی درخصوص فعالیت‌ها و پیشرفت‌های حوزه نانو، کلیدی و مهم عنوان کرد.  

به گفته سرکار، زمان پرداختن به صنایع سر آمده و نیاز امروزه ما دستیابی به اقتدار تکنولوژیک است. چراکه اقتدار تکنولوژیک به‌همراه خود اقتدار دفاعی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به ارمغان می‌آورد.

او تأکید کرد که ما پیگیرانه و مجدانه به دنبال آن هستیم که ایران در عرصه بین‌المللی حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

 دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با بیان این که هم‌اکنون نیروی انسانی و بنیه دانشی ما به‌عنوان مواد اولیه رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان، در کشور ایجاد شده است گفت که برای تبدیل این نیروی دانشی به ثروت، به کمک همگان نیازمندیم.

در جشنواره «نانو و رسانه» که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، از برترین‌های شرکت‌کننده در بخش‌های مختلف خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی و همچنین آثار رسانه‌ای و افراد با عملکرد برتر، تقدیر به‌ عمل آمد.

این جشنواره در چهار بخش «رسانه های شنیداری»، «رسانه های دیداری»، «خبرگزاری ها و پایگاه های خبری و تحلیلی» و «مطبوعات» برگزار شد.

 

غزال غضنفری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا