نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آفلاتوکسین B1 خطری جدی برای غذای بشر به علت تغییرات آب وهوایی

به گزارش سیناپرس به نقل از زیست فن،این متابولیت‌های قارچی به ویژه آفلاتوکسین‌ها دارای سمیت حاد و مزمن هستند. زهرابه‌ها می‌توانند در انسان سرطان، بیماری‌های کلیوی و مرگ و میر را موجب شوند

به طور کلی غلات حدود ۳۰ درصد از رژیم غذایی افراد و تقریباً ۵۰ درصد خوراک دام در اروپا را شامل می‌شود. Aspergillus flavus گونه اصلی تولید‌کننده آفلاتوکسین، با شرایط آب و هوای گرم و خشک سازگار شده است. با این وجود، اهمیت مناطق معتدل به دلیل تغییرات آب و هوایی می‌تواند افزایش یابد.

 در بررسی صورت گرفته مدل مکانیکی ALFA-maize با استفاده از داده‌های آب‌و‌هوایی برای پیش‌بینی رشد A. flavus و تولید آفلاتوکسین در ذرت استفاده شده است. این مدل با فنولوژی محصول بر اساس مجموع دمایی، روی مراحل مهم گل‌دهی، رسیدن و تاریخ برداشت ارتباط داده شد. تغییر آب‌وهوایی ۲ و ۵ درجه سلسیوس در نظر گرفته شد. داده‌های آب‌وهوایی روزانه شبیه‌سازی شده (از جمله حداقل و حداکثر دما، میزان بارندگی و تابش خورشید) در ۲۲۵۴ نقطه جغرافیایی با فواصل ۵۰ × ۵۰ کیلومتر در دوره ۱۰۰ سال به دست آمد. این اطلاعات برای مدل فنولوژی محصول و مدل ALFA-maize استفاده گردید. در نهایت شاخص‌های خطر آفلاتوکسین (AFI) به دست آمد.

در فرضیه تغییر آب و هوایی ۲ و ۵ درجه سلسیوس، میانگین AFI همه مکان‌ها ۷۳ و ۹۵ به دست آمده که به ترتیب ۹۲ و ۱۴۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. پس به دلیل این تغییرات آب و هوایی، آلودگی آفلاتوکسین ذرت می‌تواند برای امنیت غذایی و خوراک دام مهم تلقی شود که ارزش اقتصادی محصول و همچنین سلامت انسان و دام را تهدید می‌کند.

چنین مدل‌سازی‌هایی ابزاری برای بهبود مدیریت آفلاتوکسین در ذرت از جمله کنترل بیولوژیک با جدایه‌های غیرتوکسین‌زا، تعیین اولویت کنترل و جلوگیری از خطرات سلامت غذا خواهد بود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل