راهی جدید برای ساخت آنتی بیوتیک

به گزارش سیناپرس به نقل از medicalxpress، محققین دانشگاه Salford راه بسیار ساده ای برای ساختن آنتی بیوتیک ها درپیش گرفتند، بااینکه در ابتدا در جستجوی آنتی بیوتیک نبودند بلکه بدنبال یافتن راهی برای از بین بردن سلولهای سرطانی تمایز نیافته بودند. اما چندین آنتی بیوتیک جدید را کشف کردند بسیاری از این آنتی بیوتیک ها از آنتی بیوتیک های معمول هم قوی ترند (مثل آموکسی سیلین) این گروه تحقیقاتی تصادفا مسیر سیستماتیکی برای ساختن آنتی بیوتیک هایی را پیمودند که بسیار ساده، ارزان و بسیار معتبر بود. در این مطالعه متخصصین در زمینه ی سلول های بنیادین سرطاتی روش خاصی را یافتند که مانع از تولید انرژی در میتوکندری (موتورخانه) سلول هایی که بعنوان سلولهای توموری اولیه اند می باشد.

باید دانست که چگونه آنتی بیوتیک ها می توانند از عملکرد میتوکندری ها جلوگیری کنند. میتوکندری ها به باکتری ها شباهت های بسیاری دارند. اگر یک ماده ای از بین برنده ی میتوکندری ها باشد میتواند باکتری ها را نیز نابود کند. بنابر این ترکیبات ضدسرطانی جدید، آنتی بیوتیک های بالقوه نیز می باشند.

در این مطالعه ساختار سه بعدی45000 ریبوزوم میتوکندریایی  بررسی شد و 800 مولکول کوچک را یافتند که براساس ساختارشان مانع از فعالیت میتوکندری می شوند از بین آنها 10 ترکیب مهم تر بودند که قبلا یافت شده بودند.

نتایج این مطالعه نشان داد مواد ساخته شده (بدون هیچ تغییر مهندسی شده ای) طیف وسیعی از 5 باکتری رایج شامل استرپتوکوکوس، سدوموناس، E.coli و استافیلوکوکوس مقاوم به متی سیلین هوازی (MRSA)  را از بین می برد علاوه بر این از بین برنده ی مخمر بی هوازی (Candida albicans)است. این آنتی بیوتیک های جدید 'Mito-riboscins' نامیده می شود دلیل این نامگذاری، هدف قرار دادن ریبوزوم میتوکندریایی در سلول های سرطانی انسان است. علاوه بر این در این مطالعه استراتژی جدیدی برای طراحی آنتی بیوتیک از بین برنده ی مقاومت دارویی باکتری ها یافت شد.

در نهایت بدون وجود هیچ نقطه ی سیستماتیک منظم برای شروع یافتن آنتی بیوتیک و به قصد یافتن دارویی برای درمان سرطان از طریق تاثیر برروی میتوکندری ها ی سلول های سرطانی، آنتی بیوتیک های وسیع الطیفی یافت شدند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا