بهینه سازی مصرف انرژی یخچال ها

سوپرمارکت ها و فروشگاه های موادغذایی هر ساله حجم زیادی انرژی الکتریکی مصرف می کنند. یک فروشگاه با مساحت 2787 مترمکعب هر ساله حدود 1.5 میلیون کیلووات ساعت برق مصرف می کند. به این ترتیب فروشگاه های عرضه موادغذایی در سال بخش قابل توجهی از انرژی تولید شده در هر کشوری را به خود اختصاص می دهند. همچنین یخچال ها در سوپرمارکت ها حدود 70 درصد از مجموع برق مصرفی این فروشگاه ها را مصرف می کنند.

در نتیجه هر نوع فناوری برای کاهش میزان مصرف و افزایش بهره وری انرژی در این دستگاه ها می تواند در نهایت بسیار سودمند باشد.

به همین دلیل گروهی از پژوهشگران به فکر بهره گیری فناوری ویژه ای که تاکنون در مسابقات معروف اتومبیل رانی فرمول یک استفاده می شد افتادند. قرار است این محصول جدید در هر یک از طبقات یخچال های فروشگاهی قرار گیرد و با بهره گیری از جریان هوا، داخل آن طبقه را خنک نگاه دارد.

در این فناوری قرار است از طراحی «ماهی واره» (aerofoil) استفاده شود. «ماهی واره» یا «ایروفویل» در واقع نوعی طرح ائرودینامیکی در انواع خودرو یا هواپیماست که در موجب پرواز هواپیما و یا حرکت روان خودرو در برابر نیروی مقاوم هوا می شود.

این کار در نهایت به کاهش 18 تا 41.5 درصدی مصرف انرژی یخچال های فروشگاهی می انجامد.

در حال حاضر این فناوری به صورت آزمایشگاهی در چندین فروشگاه در بریتانیا مورد استفاده قرار گرفته است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا