دانشگاهها به بحث طراحی و ساخت هواپیما اهمیت بیشتری دهند
دکتر فرشاد پازوکی با اشاره به اینکه یکی از اهداف اصلی تربیت دانشجویان در رشته هوافضا، آموزش، طراحی و ساخت وسایل پرنده مانند هواپیما است، افزود: متأسفانه درس طراحی هواپیما به دلیل کمبود متخصصان آن در دانشگاههای دولتی، بصورت اختیاری ارائه میشود، این در حالی است که این درس به نوعی از دروس اصلی و لازمه رشته هوافضا است.
وی با بیان اینکه واحد علوم و تحقیقات تنها واحد دانشگاهی است که درس طراحی هواپیما را بصورت اجباری در سرفصل گروه هوافضای کارشناسی خود قرار داده است، افزود: طراحی هواپیما به دو درس طراحی هواپیمای یک و دو تقسیمبندی شده است. در طراحی هواپیمای یک، کلیات و مقدماتی در ارتباط با هواپیما نظیر تخمین وزن و بدست آوردن نقطه طراحی اولیه به دانشجویان آموزش داده میشود که این فرایند آموزشی در درس طراحی هواپیمای دو، به آموزش مقدماتی و تا حدودی فازهای اولیه طراحی مفهومی پیشرفته پرداخته میشود.
دکتر پازوکی افزود: با اینکه در زمینههای طراحی و ساخت موشک و حوزه فضایی پیشرفت خوبی داشتهایم، ولی متأسفانه در بحث طراحی و ساخت هواپیما پیشرفت چشمگیری حاصل نشده است که دلیل آن را میتوان در عدم توجه و اهمیت ندادن دانشگاهها و مراکز آموزشی به این حوزه دانست.
وی با بیان اینکه سطح علمی و تجربی دانشجویان گروه هوافضای واحد علوم و تحقیقات بالاتر از برخی از فعالین در این صنعت است، تصریح کرد: روش آموزشی که در واحد علوم و تحقیقات در گروه هوافضای این واحد و در مقطع کارشناسی استفاده میشود، به نحوی است که دانشجویان کلاس طراحی هواپیمای دو، با تقسیمبندی به گروههای مختلف مانند سازمانها و شرکتهای خاص طراحی هواپیما، اقدام به طراحی مفهموی هواپیما میکنند. این امر علاوه بر آموزش مباحث تئوری موجب آموزش کاربردی و افزایش تجربه آنان خواهد شد.
نایب رئیس انجمن هوافضای ایران خاطرنشان کرد: خوشبختانه به واسطه آموزش تجربی همراه با عملی، دانشجویان واحد علوم و تحقیقات با اشتیاق و علاقه بالایی به فراگیری و فعالیت در این درس میپردازند، به عنوان مثال میتوان به پروژه طراحی هواپیمای ۴۰۰ نفره بوئینگ 727-300ER آن هم با تکنولوژیهایی که قرار است شرکتهای بوئینگ و ایرباس در آینده استفاده کنند، توسط دانشجویان مقطع کارشناسی هوا فضای این واحد اشاره کرد.
No tags for this post.