افزایش رشد درختان با دستکاری ژنتیک

درخت یکی از منابع تجدیدپذیر زیست محیطی به شمار می رود، اما مشکل اینجاست که آهنگ کنونی موجود در زمینه کاشت درختان پاسخگوی نیاز برای تولید سوخت های زیستی نیست.

در این میان گروهی از پژوهشگران توانستند با دستکاری دو ژن بسیار مهم با نام های PXY و نیز CLE که هر دو عامل تعیین سرعت تقسیم سلولی تنه درخت هستند، میزان رشد تنه درخت سپیدار را تغییر دهند.

درخت سپیدار معمولا رشد بسیار سریع تری نسبت به درختان دیگر دارد و به همین دلیل توجه بسیاری از کارشناسان را به عنوان منبعی برای تولید انرژی جلب کرده است. در این مطالعه جدید مشخص شد که با دستکاری دو ژن این درخت، سرعت رشد این درخت افزایش می یابد و دو برابر می شود. درخت حاصله از درختان مشابه بلندتر بوده، عرض بیشتری داشته و از برگهای بیشتری نیز برخوردار خواهد بود.

این مطالعه در آزمایشگاه موفق آمیز بوده است و اگر در محیط طبیعی نیز به نتیجه مشابهی بیانجامد، می تواند نویدبخش آینده ای بهتر برای تولید انواع سوخت های زیستی باشد.

افزون بر این، دانشمندان بر این باورند که افزایش سرعت رشد درختان می تواند در برخی موقعیت های دشوار زیست محیطی نظیر دوره های کمبود شدید آب می تواند بسیار سودمند باشد.

این پژوهش به تازگی در نشریه Current Biology منتشر شده است.