نیروگاه شناور خورشیدی در ژاپن

مشکلات ایجاد شده پس از خرابی نیروگاه هسته ای فوکوشیما سبب شد این کشور به شدت به انرژی خورشیدی روی آورد و به همین دلیل، هر چند وقت یک بار، خبرهایی از طرح های مختلف مبتنی بر انرژی خورشیدی در ژاپن می شنویم.

یک شرکت خصوصی در ژاپن از چند ماه پیش ساخت این نیروگاه خورشیدی را بر روی بستر دریاچه ای آغاز کرد. این نیروگاه در نهایت می تواند برق 920 خانوار را تامین کند. البته ساخت چنین نیروگاهی بر روی آب مزایای متعددی به همراه دارد.

نخستین مزیت این شیوه را باید در این دانست که آب می تواند به عنوان سامانه سرمایش عمل کند و به این ترتیب بر خلاف صفحات خورشیدی نصب شده بر روی زمین و یا بام ساختمان ها چندان داغ نمی شوند. افزون بر این، پوشش صورت گرفته بر روی دریاچه سبب کاهش تبخیر و تسریع رشد انواع جلبک می شود.

چهارچوب به کار رفته برای نصب این صفحات از جنس پلی اتیلن با چگالی بالاست که نه تنها می تواند در برابر تابش فرابنفش و خوردگی مقاومت کند، بلکه حتی در برابر فشار ناشی از انواع طوفان نیز مقاوم خواهد بود.

ژاپن به خاطر تراکم جمعیتی بسیار بالا از کمبود زمین برخوردار است و قرار دادن نیروگاه خورشیدی بر روی زمین می تواند راه حلی مناسب برای این کشور باشد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا